Sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej: perspektywa moralno-społeczna
[Artificial Intelligence in Higher Education: A Moral And Social Perspective]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła (ISSN: 1426-4196)
Rok wydania: 2025
Tom: 169
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 106-118
Streszczenie: W artykule przedstawiono analizę i ocenę moralnospołeczną zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji akademickiej, koncentrując się na korzyściach oraz zagrożeniach związanych z jej wdrażaniem. Omówiono, w jaki sposób AI może wspierać personalizację nauczania, rozwój kompetencji cyfrowych i inkluzyjność edukacyjną, a także jakie ryzyka wiążą się z automatyzacją procesu dydaktycznego, utratą relacji międzyludzkich czy naruszeniem prywatności. Ocena została przeprowadzona w kontekście zasad moralnospołecznych, takich jak godność osoby ludzkiej, solidarność i sprawiedliwość, co pozwoliło także na sformułowanie propozycji praktycznych rozwiązań wspierających odpowiedzialne wykorzystanie AI w szkolnictwie wyższym.
Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja, edukacja akademicka, etyka technologii, korzyści AI, zagrożenia AI
DOI: https://doi.org/10.58324/s.443
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Adam Zadroga",
title = "Sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej: perspektywa moralno-społeczna",
journal = "Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła",
year = "2025",
number = "1",
pages = "106-118"
}
Cytowanie w formacie APA:
Zadroga, A. (2025). Sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej: perspektywa moralno-społeczna. Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła, 1, 106-118.