Wacław Bąk

Emocjonalne konsekwencje rozbieżności w systemie Ja - moderująca rola poczucia humoru
[Emotional consequences of self-discrepancies – sense of humor as moderator]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla bezpieczeństwa (ISSN: 1899-3524)
Współautorzy: Donat Dutkiewicz
Rok wydania: 2018
Tom: 11
Numer czasopisma: 2(39)
Strony od-do: 343-358
Streszczenie: Niniejsze badanie jest osadzone na gruncie teorii rozbieżności Ja E.Tory Higginsa (1987) oraz koncepcji czterech stylów humoru Roda Martina i współpracowników (2003). Na początku sprawdzono hipotezę postulującą, iż rozbieżność pomiędzy standardami Ja (idealnym i powinnościowym) a Ja realnym będzie ujemnie korelowała z równowagą hedoniczną. Analiza korelacji liniowej Pearsona potwierdziła słuszność stawianej hipotezy. Ponadto sprawdzano czy poczucie humoru pełni rolę moderatora związku rozbieżności w systemie Ja i emocjami. Pierwsza hipoteza dotyczyła związku rozbieżności Ja realne - Ja idealne a emocjami, postulowanym moderatorem tego związku był styl humoru w służbie ego. Druga hipoteza analogicznie dotyczyła rozbieżności pomiędzy Ja realnym a Ja powinnościowym a emocjami, natomiast moderatorem był afiliacyjny styl poczucia humoru. Obie hipotezy nie potwierdziły się.
Słowa kluczowe: rozbieżności w systemie Ja, standardy Ja, humor, style humoru



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wacław Bąk and Donat Dutkiewicz",
title = "Emocjonalne konsekwencje rozbieżności w systemie Ja - moderująca rola poczucia humoru",
journal = "Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla bezpieczeństwa",
year = "2018",
number = "2(39)",
pages = "343-358"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bąk, W. and Donat Dutkiewicz(2018). Emocjonalne konsekwencje rozbieżności w systemie Ja - moderująca rola poczucia humoru. Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla bezpieczeństwa, 2(39), 343-358.