Urszula Paprocka-Piotrowska

La construction de soi et la négociation de sens dans un contexte interculturel : la perspective du plurilinguisme précoce
[Self-construction and negotiation of sense in an intercultural context: the case of early multilingualism]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Greta Komur-Thilloy
Miejsce: Paris
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: La didactique des langues et ses multiples facettes - Mélanges offerts à Jacqueline Feuillet, Professuer émérite, Université de Nantes
Redaktorzy: Marlène Lebreton
Strony od-do: 321-341
Streszczenie: Poniższy tekst poświęcony jest zagadnieniu budowania własnej tożsamości poprzez język. Omawiane kwestie ukazane są na przykładzie dziecka wielojęzycznego. Analiza fragmentów zebranego korpusu danych językowych (roczny korpus podłużny) pokazuje jak dziecko w wieku około 5 lat (od 4;6 do 5;6) buduje znaczenie (bądź raczej negocjuje sens wypowiedzi) w trzech językach występujących w jego bezpośrednim otoczeniu: języku polskim (język ojczysty matki), języku francuskim (język ojca, podstawowy język szkoły dwujęzycznej) języku niemieckim (drugi język szkoły dwujęzycznej). Wynikające z przeprowadzonych analiz konkluzje wskazują na złożoność procesów tzw. wczesnej akwizycji i wyraźnie polemizują z mitem akwizycji dziecięcej szybkiej i osiąganej bez wysiłku.
Słowa kluczowe: akwizycja języka, dwujęzyczność, budowania tożsamości, interkulturowość