Uzdolnienia muzyczne dzieci - perspektywa integralnego rozwoju
[Musical capabilities of children - a perspective of integral development ]
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowanyMiejsce: Lublin
Rok wydania: 2022
Tytuł publikacji: Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym
Redaktorzy: Anna Badora Ewelina Szlachta
Strony od-do: 40-57
Streszczenie: Autor przedstawił wyniki analiz obszarów w zakresie zdolności muzycznych dzieci w perspektywie ich integralnego rozwoju. W świetle przedstawionych badań, dziecko od momentu narodzin posiada wiele predyspozycji muzycznych, które w przyszłości posłużą jako jeden z ważnych czynników do jego integralnego rozwoju. Wydaje się, że uzdolnienia muzyczne nie są dziedziczone genetycznie. Wielu autorów, których badania zostały przedstawione, wskazuje na rozwój tych uzdolnień dzięki odziaływaniu środowiska. Nie oznacza to jednak, że pewne predyspozycje nie są wrodzone. Niezwykle ważny okres prenatalny, w którym może dochodzić do pierwszych etapów kształtowania charakteru, osobowości, intelektu, wrażliwości (w tym muzycznej), może przyczynić się po narodzinach do bardzo dynamicznego rozwoju dziecka na wielu płaszczyznach, także muzycznej. Dowiedziono jednak, że muzyka (po wszelkimi postaciami) jest czynnikiem przyśpieszającym rozwój motoryki dziecka, jego mowy, ogólnie ujmując inteligencji. Jeśli więc dziecko otrzyma właściwą edukację, muzyka staje się otwarta „bramą” do integralnego rozwoju w wielu wymiarach. Przegląd badań potwierdził, że odziaływanie muzyki niezwykle wzmacnia rozwój fizyczny, intelektualny, emocjonalno-społeczny oraz kulturowo-religijny.
Słowa kluczowe: zdolności, uzdolnienia, muzyka, dzieci, integralność, rozwój
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tomasz Lisiecki",
title = "Uzdolnienia muzyczne dzieci - perspektywa integralnego rozwoju",
journal = "",
year = "2022",
pages = "40-57"
}
Cytowanie w formacie APA:
Lisiecki, T. (2022). Uzdolnienia muzyczne dzieci - perspektywa integralnego rozwoju. , 40-57.