Funkcja nauczycielska i jej miejsce we współczesnej kulturze europejskiej
[Teaching function and its place in contemporary European culture]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Prawda oświeca rozum i kształtuje wolność : encyklika Veritatis splendor Jana Pawła II po 20 latach
Redaktorzy: Jerzy Gocko
Strony od-do: 109-126
Streszczenie: Głębokie przemiany w zakresie moralności, jakie dokonują się we współczesnej kulturze europejskiej dotyczą także wizji wychowania oraz roli, jaką ma w nim spełniać drugi człowiek bądź instytucja. Dyskusje nad kształtem szkoły, reformy systemu edukacji przeformułowują także wizję funkcji nauczycielskiej, która coraz częściej kojarzona jest z przekazywaniem wiedzy, i to najlepiej użytecznej. Wizja szkoły i wychowania ukształtowana przez kulturę antyczną oraz Biblię przeżywa dzisiaj poważny kryzys. Kryzys ten dotyka zresztą nie tylko szkoły. Współczesna kultura europejska stała się terenem zakwestionowania funkcji nauczycielskiej w ogóle, także misji Kościoła. Rozpoznaniu licznych przejawów tego kryzysu oraz konsekwencji musi towarzyszyć wskazanie jego zasadniczych źródeł. Tylko bowiem wówczas można określić perspektywy funkcji nauczyciela. Czy przemiany kulturowe sprowadzą go do roli specjalisty? Czy cała jego działalność będzie postrzegana w kategoriach specyficznego wkładu w rozwój technologii i gospodarki poprzez kształcenie wyspecjalizowanych pracowników? Czy da się jeszcze wyprowadzić funkcję nauczycielską poza dziedzinę praktycznych zastosowań i skierować ją na tylko pozornie nieużyteczne działania, które tak naprawdę przynoszą wielką korzyść człowiekowi i społeczeństwu?
Słowa kluczowe: szkoła, nauczyciel, wychowanie, formacja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tadeusz Zadykowicz",
title = "Funkcja nauczycielska i jej miejsce we współczesnej kulturze europejskiej",
journal = "",
year = "2014",
pages = "109-126"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zadykowicz, T. (2014). Funkcja nauczycielska i jej miejsce we współczesnej kulturze europejskiej. , 109-126.