Formacja moralna w pluralistycznym społeczeństwie – koncepcje i metody
[Moral Formation in a pluralist society – concepts and methods]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rocznik Teologii Katolickiej (ISSN: 1644-8855)
Rok wydania: 2012
Tom: 11
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 165-184
Streszczenie: Specyficzne środowisko wychowania moralnego wyznacza współcześnie zjawisko pluralizmu. Samo istnienie wszelkich różnorodności oraz postawa otwartości wobec nich owocuje pewnymi propozycjami w dziedzinie formacji. Propozycje te często są praktycznym wyrazem przeświadczenia, że nie ma już nic stałego i trwałego i że wszystkie opinie mają równą wartość. Zakładają one zatem wielość opinii i sposobów postępowania, które są rzekomo uzależnione wyłącznie od indywidualnego osądu subiektywnego sumienia lub od złożoności uwarunkowań społeczno-kulturowych. Taki pluralizm uznaje za prawie niemożliwe normy powszechnie obowiązujące i w związku z tym głosi, że nie można drugiej osobie narzucać jakichkolwiek rozwiązań w imię np. obiektywnej słuszności, użyteczności itp. Każdy sam winien decydować o tym, co uznaje za dobre, a co za złe; czemu przypisuje wartość prawdy, a czego nie akceptuje i odrzuca jako fałsz. W praktyce taka postawa oznacza rezygnację z wszelkich oddziaływań wychowawczych. Kościół, dostrzegając całą ambiwalencję pluralizmu, uznaje za niewystarczające wychowanie do pluralizmu. O wiele ważniejszym i zarazem trudniejszym jest uczenie i wychowywanie w pluralizmie poglądów i opinii na Boga, człowieka i na świat. Istnieją jednakże pewne możliwości współpracy w dziedzinie wychowania w społeczeństwie pluralistycznym. Współpraca ta winna opierać się na zasadach, wśród których szczególne znaczenie posiada solidarność, pomocniczość oraz zdolność do prawdziwego dialogu. Kryterium uprawnionego pluralizmu w wychowaniu jest również integralne ujęcie człowieka, które odsłania błędy zawarte w modelach postmodernistycznych, ukierunkowanych na użyteczność, pragmatyzm, samorealizację, samodoskonalenie.
Słowa kluczowe: formacja moralna, kształtowanie sumienia, pluralizm, współpraca wychowawcza
Dostęp WWW: http://www.ktk.uwb.edu.pl/images/rocznik/rocznik_ktk_2012-2.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tadeusz Zadykowicz",
title = "Formacja moralna w pluralistycznym społeczeństwie – koncepcje i metody",
journal = "Rocznik Teologii Katolickiej",
year = "2012",
number = "2",
pages = "165-184"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zadykowicz, T. (2012). Formacja moralna w pluralistycznym społeczeństwie – koncepcje i metody. Rocznik Teologii Katolickiej, 2, 165-184.