Stanisław Dunin-Wilczyński

Artysta wpisany w dzieło. Między „Las Meninas” Diego Velazqueza a „New Nightmare” Wesa Cravena
[The Author inside his creation. Between Diego Velazquez's "Las Meninas" and Wes Craven's "New Nightmare"]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Zeszyty Naukowe KUL (ISSN: 0044-4405)
Rok wydania: 2014
Tom: 57
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 3-11
Streszczenie: Obraz Diego Velazqueza „Las Meninas” koresponduje z filmem Wesa Cravena „Wes Craven’s New Nightmare” zarówno na płaszczyźnie tematycznej, jak i wizualnej. Łączy je nie tylko sam motyw autora wpisanego w dzieło, lecz także cel, dla którego obaj autorzy umieścili się w drugoplanowych rolach w swoich dziełach. Z jednej strony można to uznać za egotyczny akt podkreślania wagi własnej pracy. Jednocześnie jednak, na drugim poziomie staje się to grą z widzem, któremu przychodzi oglądać ich dzieła. Dzieło Wesa Cravena czerpie z konkretnego barokowego rozumienia odzwierciedlania rzeczywistości, gdzie celem jest zadziwienie przez zacieranie granicy pomiędzy światem przedstawionym obrazu a światem rzeczywistym widza.
Słowa kluczowe: Velazquez, Craven, autor, odzwierciedlenie, rzeczywistość
Dostęp WWW: https://www.kul.pl/files/102/articles/2014_3/zn_kul_2014_3_stanislaw_dunin-wilczynski.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Stanisław Dunin-Wilczyński",
title = "Artysta wpisany w dzieło. Między „Las Meninas” Diego Velazqueza a „New Nightmare” Wesa Cravena",
journal = "Zeszyty Naukowe KUL",
year = "2014",
number = "3",
pages = "3-11"
}

Cytowanie w formacie APA:
Dunin-Wilczyński, S. (2014). Artysta wpisany w dzieło. Między „Las Meninas” Diego Velazqueza a „New Nightmare” Wesa Cravena. Zeszyty Naukowe KUL, 3, 3-11.