The value of Catholic early childhood education – the role of parents and kindergarten as perceived by Ukrainian women
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: International Studies in Catholic Education (ISSN: 1942-2539)
Rok wydania: 2024
Tom: 16
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 173-189
Streszczenie: W artykule podjęto problematykę katolickiej edukacji dziecka oraz roli rodziców i przedszkola w kształtowaniu fundamentu dla całego jego życia i doskonalenia osobowego. Analizy zagadnienia dokonano w kontekście sytuacji w Ukrainie, by odpowiedzieć na pytanie jaka jest wartość tego procesu w opinii kobiet z Ukrainy. Opierając się na ukazaniu istoty edukacji katolickiej i jej realizacji w koncepcji Edmunda Bojanowskiego oraz opiniach uchodźczyń z Ukrainy, przebadanych metodą action research i sondażu diagnostycznego, ukazano rozumienie jej wartości i znaczenia w odpowiadaniu na współczesne wyzwania. Opinie badanych ukazały jak stan wojny w Ukrainie uświadomił znaczenie wychowania dziecka w rodzinie oraz rolę rodziców i katolickiej edukacji dziecka w przedszkolu dla dobra osoby, rodziny i społeczeństwa. Wnioski z przeprowadzonych analiz zwracają uwagę na konieczność w czasie dynamicznych przemian społeczno-kulturowych i trudnych wydarzeń, doskonalenia praktyki wczesnego wychowania. Mimo postępującej sekularyzacji, rośnie przekonanie, że jest to możliwe przez korzystanie z katolickiej edukacji przedszkolnej, opartej na uniwersalnych wartościach i prawidłowościach rozwoju dziecka.
Słowa kluczowe: dziecko; rodzina; przedszkole; edukacja katolicka
DOI: DOI: https://doi.org/10.1080/19422539.2023.2172728
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Opiela",
title = "The value of Catholic early childhood education – the role of parents and kindergarten as perceived by Ukrainian women",
journal = "International Studies in Catholic Education",
year = "2024",
number = "2",
pages = "173-189"
}
Cytowanie w formacie APA:
Opiela, M. (2024). The value of Catholic early childhood education – the role of parents and kindergarten as perceived by Ukrainian women. International Studies in Catholic Education, 2, 173-189.