Renata Kołodziejczyk

Trudności gramatyczne dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
[ Gramatical Difficulties in Childrens and Teenagers with Hearing Damage]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Gdańsk
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Surdologopedia. Teoria i praktyka
Redaktorzy: Ewa Muzyka-Furtak
Strony od-do: 156-175
Streszczenie: W niniejszym rozdziale zaprezentowano przegląd badań prowadzonych w Polsce nad zagadnieniem umiejętności i trudności gramatycznych w rozwoju językowym osób z uszkodzeniami słuchu, specyfikę rozwoju tych umiejętności w kontekście prawidłowego rozwoju mowy, scharakteryzowano trudności gramatyczne obserwowane u osób z uszkodzeniami słuchu w różnym wieku, zarówno w tekstach mówionych, jak i pisanych. Autorka wskazuje również na przyczyny diagnozowanych trudności językowych , a także na sposoby radzenia sobie samych osób z uszkodzenia mi słuchu z problemami w skutecznej komunikacji.
Słowa kluczowe: osoby z uszkodzeniami słuchu, umiejętności komunikacyjne, opóźniony rozwój mowy, trudności gramatyczne