Renata Kołodziejczyk

Gotowość nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej
[TEACHERS’ READINESS TO WORK IN INCLUSIVE EDUCATION]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2020
Tom: 11(48)
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 123-140
Streszczenie: Jesteśmy świadkami przemian w edukacji zmierzających do upowszechnienia kształcenia uczniów w systemie edukacji włączającej. Proces ten trwa w całej Europie i ma charakter nieodwracalny. Edukacja włączająca w niektórych szkołach jest już rzeczywistością, w innych dość odległą ideą. Celem artykułu jest charakterystyka procesu dojrzewania gotowości nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej na tle przemian dokonujących się w edukacji w ostatnim dziesięcioleciu. W artykule zostanie zaprezentowany wizerunek, profil idealnego nauczyciela edukacji włączającej z uwzględnieniem jego cech osobowości, predyspozycji do zawodu, następnie jego kwalifikacji i kompetencji, aż wreszcie praktycznych umiejętności. W drugiej części autorka dokona prezentacji fragmentu współautorskich badań przeprowadzonych w 2019 r. wśród ponad 700 nauczycieli różnych typów szkół i poziomów edukacji, konfrontując je z innymi badaniami nauczycieli w kraju i zagranicą. Badania dotyczą opinii nauczycieli na temat edukacji włączającej oraz doświadczanych przez nich trudności i potrzeb na drodze do realizacji skutecznej inkluzji. Podsumowaniem będzie nakreślenie kierunków przemian i dobrych praktyk w zakresie przygotowania nauczycieli do kompetentnej i efektywnej pracy w nurcie edukacji włączającej.
Słowa kluczowe: edukacja włączająca, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, grupa zróżnicowana, gotowość nauczycieli, wizerunek idealnego nauczyciela; trudności i potrzeby wsparcia nauczycieli
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rped/article/download/14575/14218
DOI: 10.18290/rped20123-7



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Renata Kołodziejczyk",
title = "Gotowość nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2020",
number = "3",
pages = "123-140"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kołodziejczyk, R. (2020). Gotowość nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej. Roczniki Pedagogiczne, 3, 123-140.