Recenzja książki Ks. Adam Orczyk, "Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej", Wydawnictwo Żak, Warszawa 2008, ss. 359.
[The review of the book by Fr. Adam Orczyk, “The outline of the education's history and the pedagogical thought”, which was published in Warsaw in 2008, pp. 359. ]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli (ISSN: 2543-5515)
Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 2 (2018)
Strony od-do: 275-282
Streszczenie: Bardzo ważnymi aspektami ludzkiego życia są nauka oraz wychowanie. Formą instytucjonalną tegoż było i jest szkolnictwo. W ciągu wieków, obok samej instytucji szkoły, pojawiły się także koncepcje wychowania oraz dydaktyki, opierające się na konkretnym światopoglądzie. Zagadnienie szkolnictwa oraz myśli pedagogicznej było podejmowane przez wielu badaczy, m. in. w ujęciu historycznym. Wśród nich znajduje się ks. Adam Orczyk, wykładowca pedagogiki i katechetyki w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu. Niniejsza recenzja jest prezentacją monografii autorstwa ks. Adama Orczyka, pt. „Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej”, wydanej w Warszawie w 2008 r. Książka ta ma charakter historyczny i przedstawia dzieje szkolnictwa oraz koncepcje wychowawcze od starożytności aż po dziś. Dysertacja ta porusza także historię polskiego szkolnictwa. Ważnym walorem tej pracy jest uwzględnienie wielowiekowego oraz wielowymiarowego wkładu Kościoła rzymskokatolickiego w dzieło nauczania i wychowania. Omawiana praca posiada bogatą i zróżnicowaną bazę bibliograficzną o charakterze naukowym, pochodzącą zarówno z kręgu języka polskiego jak i włoskiego.
Słowa kluczowe: Adam Orczyk, historia szkolnictwa, koncepcje wychowania, historia polskiego szkolnictwa, szkolnictwo kościelne.