Prawne zasady funkcjonowania oświaty w Polsce Ludowej
[ Legal principles of the education in People's Poland]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Iuridica Lublinensia (ISSN: 1731-6375)
Rok wydania: 2015
Tom: 24
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 86-105
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie zagadnienia funkcjonowania polskiej edukacji po II wojnie światowej. Badany czas był naznaczony wieloma problemami, a jednocześnie jest interesujący z punktu widzenia organizowania powojennego państwa i wszechobecnych czynników partyjnych w życiu publicznym. W tekście przedstawiono kształtowanie się prawnego systemu oświaty od roku 1944, tj. od momentu wydania Manifestu PKWN, do roku 1961. Druga część to lata od 1961 roku, co dla rodzimej edukacji oznaczało wydanie pierwszej kompleksowej ustawy oświatowej, do obrad Okrągłego Stołu i związanych z tym pierwszych demokratycznych reform. Problematyka prawa oświatowego, zwłaszcza w ujęciu historycznoprawnym, jedynie w marginalnym stopniu była poddawana analizie. Brakuje opracowań tej tematyki, zaś dostępna na rynku literatura pochodzi z lat komunistycznej propagandy i w tym sensie nie stanowi wartości naukowej. Próba choćby cząstkowego wypełnienia tej luki wydaje się zatem zasadna.
Słowa kluczowe: Prawo, Regulacje prawne, System edukacji, Oświata
Dostęp WWW: http://journals.umcs.pl/sil/article/view/664/pdf
DOI: 10.17951/sil.2015.24.4.105



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Pyter",
title = "Prawne zasady funkcjonowania oświaty w Polsce Ludowej",
journal = "Studia Iuridica Lublinensia",
year = "2015",
number = "4",
pages = "86-105"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pyter, M. (2015). Prawne zasady funkcjonowania oświaty w Polsce Ludowej. Studia Iuridica Lublinensia, 4, 86-105.