Piotr Rubaj

Atrakcyjność biznesowa krajów Ameryki Łacińskiej w warunkach konieczności dywersyfikacji kierunków polskiego eksportu
[Business attractiveness of Latin America markets in aspect of necessity for differentiation of directions of Polish export activity]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Ameryka Łacińska - w poszukiwaniu konsensusu
Redaktorzy: Kazimierz Albin Kłosiński, Marcin Czarnacki
Strony od-do: 327-337
Streszczenie: Polski handel zagraniczny jest ściśle powiązany z rynkami europejskimi, na które trafia prawie 90% sprzedaży eksportowej oraz z których pochodzi ponad 76% importu. Taka sytuacja przynosi określone korzyści, ale również stwarza pewne zagrożenia. Korzyści wynikające z faktu wymiany handlowej głównie z krajami członkowskimi Unii Europejskiej, należących do grupy najwyżej rozwiniętych krajów na świecie z drugiej zaś strony powodują uzależnienie tylko od jednego ugrupowania państw. Ponadto Polska w bardzo ograniczonym stopniu korzysta z wyższej dynamiki rozwoju innych krajów i ugrupowań na świecie, często jednocześnie posiadając ujemne saldo bilansu handlowego z tymi krajami. W tej sytuacji jak najbardziej zasadne wydaje się poszukiwanie innych możliwości ekspansji polskiego biznesu i pozyskiwanie nowych rynków sprzedażowych. Do tych innych alternatywnych rynków eksportowych możemy również zaliczyć kraje Ameryki Łacińskiej, które stanowią ponad 8,5% światowej populacji i wykazują dodatnią dynamikę wzrostu gospodarczego, znacznie przekraczającą wartości dla krajów wysoko rozwiniętych. Polska w tym regionie świata może być atrakcyjnym partnerem handlowym głównie oferując towary inwestycyjne, zaawansowane technologiczne na potrzeby przemysłu, przede wszystkim z grupy maszyn i urządzeń oraz wyrobów przemysłu elektromaszynowego. Pewne szanse również istnieją na rozwój eksportu produktów z grupy wyrobów chemicznych, takich jak przykładowo nawozy sztuczne. Eksport na rynki krajów Ameryki Łacińskiej na poziomie 1% globalnej sprzedaży zagranicznej Polski, wydaje się, więc być bardzo niesatysfakcjonujący zaś pozycja polskiego biznesu w tym regionie ograniczona i niestabilna.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny polski, wymiana handlowa Polski z krajami Ameryki Łacińskiej, polski biznes na rynkach Ameryki Łacińskiej



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Rubaj",
title = "Atrakcyjność biznesowa krajów Ameryki Łacińskiej w warunkach konieczności dywersyfikacji kierunków polskiego eksportu",
journal = "",
year = "2013",
pages = "327-337"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rubaj, P. (2013). Atrakcyjność biznesowa krajów Ameryki Łacińskiej w warunkach konieczności dywersyfikacji kierunków polskiego eksportu. , 327-337.