Piotr Rubaj

Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyzwań w gospodarce światowej
[Polish Foreign Trade in the Aspect of New Challenges in Global Economy]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ekonomia XXI Wieku (ISSN: 2353-8929)
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 3(11)
Strony od-do: 158-171
Streszczenie: Polski handel zagraniczny jest ściśle powiązany z rynkami krajów wysoko rozwiniętych, z których przeważająca większość stanowią kraje Europejskie. Do Europy trafia prawie 90% sprzedaży eksportowej, z czego około 79% do krajów Unii Europejskie. Również w imporcie kraje Europejskie posiadają znaczną przewagę, ponieważ pochodzi z nich ponad 76% importu, zaś krajów unijnych 59,7%. Taka sytuacja przynosi określone korzyści dla polskich eksporterów, ale również stwarza pewne zagrożenia. Korzyści, to niewątpliwie duża stabilność, wypłacalność, przewidywalność i niski poziom ryzyka handlowego, zaś zagrożenia to przede wszystkim zmienna sytuacja gospodarcza, niska dynamika wzrostu gospodarczego, niekorzystne zmiany demograficzne oraz silna konkurencja ze strony innych podmiotów gospodarczych. Polska w bardzo ograniczonym stopniu korzysta z wyższej dynamiki rozwoju innych krajów i ugrupowań na świecie, często jednocześnie posiadając ujemne saldo bilansu handlowego z tymi krajami. W tej sytuacji jak najbardziej zasadne wydaje się poszukiwanie innych możliwości ekspansji polskiego biznesu i pozyskiwanie nowych rynków sprzedażowych. Do tych najbardziej atrakcyjnych, o najwyższej dynamice wzrostu gospodarczego możemy zaliczyć Chiny, Indie, kraje ASEAN oraz państwa Bliskiego i Środkowego Wschodu. Polska w tym regionie świata może być atrakcyjnym partnerem handlowym oferując głównie towary inwestycyjne, zaawansowane technologiczne na potrzeby przemysłu, przede wszystkim z grupy maszyn i urządzeń oraz wyrobów przemysłu elektromaszynowego. W wymiarze praktycznych działań ze strony czynników rządowych potrzebna jest skuteczna i profesjonalna polityka promocji polskich produktów na tych rynkach oraz wszechstronna pomoc przedsiębiorcom w pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych i kontraktów.
Słowa kluczowe: Handel zagraniczny Polski, kierunki polskiego eksportu, międzynarodowa konkurencyjność
Dostęp WWW: http://www.dbc.wroc.pl/Content/36215/Rubaj_Handel_Zagraniczny_Polski_w_Aspekcie_Nowych_2016.pdf
DOI: 10.15611/e21.2016.3.13



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Rubaj",
title = "Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyzwań w gospodarce światowej ",
journal = "Ekonomia XXI Wieku",
year = "2016",
number = "3(11)",
pages = "158-171"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rubaj, P. (2016). Handel zagraniczny Polski w aspekcie nowych wyzwań w gospodarce światowej . Ekonomia XXI Wieku, 3(11), 158-171.