Paweł Borto

Il senso cristologico-ecclesiologico dell'ammonizione rivolta a Pietro da Gesu' (Mt 16,23/Mc 8,33)
[Christological and ecclesiological meaning of Jesus' admonition to Peter (Mt 16:23; Mk 8:33)]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii (ISSN: 2080-8534)
Rok wydania: 2012
Numer czasopisma: 4(59)
Strony od-do: 51-69
Streszczenie: Tradycja ewangeliczna dwóch Ewangelii synoptycznych (wg Mateusza i Marka) przekazała ostre napomnienie Jezusa, z którym zwrócił się On do Piotra (por. Mt 16,23/Mk 8,33). Napomnienie to zostało skierowane do Pierwszego z Apostołów zaraz po jego wyznaniu wiary. Tak kontekst, jak również ton tych słów czyni z nich interesujący fragment zarówno dla refleksji o charakterze egzegetycznym, jak również teologicznym pozwalając wyciągnąć znaczące wnioski o charakterze chrystologiczno-eklezjologicznym. Można bowiem powiedzieć, że właśnie w tym momencie w wyraźniejszy sposób zostaje objawiona tajemnica Chrystusa i zarazem tajemnica bycia Jego uczniem, a więc zostało objawione coś „więcej” o samym Chrystusie i coś „więcej” o Kościele jako wspólnocie Jego uczniów. W niniejszym artykule autor podejmuje się analizy znaczenia tego napomnienia. W tym celu omawia znaczenie słów Jezusa w kontekście każdej ze wspomnianych Ewangelii. Kontekst ten wskazuje, że chodzi tu przede wszystkim o objawieniowy wymiar tej perykopy. Następnie, powołując się na argumenty o charakterze gramatycznym, kontekstualnym i opinie innych autorów, autor niniejszego artykułu proponuje inne tłumaczenie napomnienia Jezusa niż to przyjmowane powszechnie – takie, w którym wybrzmiewa nakaz pokornego kroczenia za Chrystusem aż po krzyż, a nie takie, które nakazuje Piotrowi po prostu oddalić się. Wyżej wskazana interpretacja omawianego fragmentu pozwala wyciągnąć wnioski tak o charakterze chrystologicznym, jak i eklezjologicznym. Do pierwszych należy zaliczyć wskazanie, że tajemnica Chrystusa zostaje w pełni objawiona dopiero wraz z wydarzeniem paschalnym, gdy „wszystko się wypełniło”. Ściśle powiązany jest z tym wniosek o charakterze eklezjologicznym, w którym autor wskazuje, że uczeń Chrystusa reprezentowany w osobie Piotra może otworzyć się na pełnię tego objawienia tylko w wiernym podążaniu za Panem aż po misterium krzyża i po udział w nim. Powyższa interpretacja omawianego tekstu stawia również pytania o charakterze chrystologicznym i eklezjologicznym, na które tekst ewangeliczny nie odpowiada, lecz które trzeba określić inspirującymi dla refleksji teologicznej: w jakim sensie tajemnica Paschy objawia „coś więcej” z tajemnicy Chrystusa? Na czym polega ten krok, który uczeń Jezusa winien zrobić, by pójść za Nim do końca? Dlaczego pełnia tajemnicy Chrystusa nie jest dostępna bez „wejścia” z Nim w tajemnicę Paschy?
Słowa kluczowe: Objawienie, Chrystus, Mesjasz, Piotr, uczeń, krzyż, szatan, chrystologia, eklezjologia



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Borto",
title = "Il senso cristologico-ecclesiologico dell'ammonizione rivolta a Pietro da Gesu' (Mt 16,23/Mc 8,33)",
journal = "Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii",
year = "2012",
number = "4(59)",
pages = "51-69"
}

Cytowanie w formacie APA:
Borto, P. (2012). Il senso cristologico-ecclesiologico dell'ammonizione rivolta a Pietro da Gesu' (Mt 16,23/Mc 8,33). Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 4(59), 51-69.