Od idei, koncepcji i teorii wychowania ku ich ujęciom systemowym i integralnym – jako droga budowania klimatu ich współpracy i systemowego współdziałania w edukacji
[From the ideas, concepts and theories of education to their systemic and integral approaches – as a way to build a climate of systematic cooperation in education]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Kraków
Rok wydania: 2024
Tytuł publikacji: Pedagogika (w) nauce i praktyce
Redaktorzy: Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikula
Strony od-do: 103-119
Streszczenie: Streszczenie X. Marian Nowak (KUL) Od idei, koncepcji i teorii wychowania ku ich ujęciom systemowym i integralnym – jako droga budowania klimatu współpracy i systemowego współdziałania w edukacji W artykule wskazując na wielorakość i różnorodność teoretycznych ujęć rzeczywistości wychowania, która ukazuje się nam jako dynamiczna, rozwojowa, wieloaspektowa i złożona, usprawiedliwiając tymi jej cechami wielość form opracowań o charakterze: koncepcji, nurtów, teorii, prądów i kierunków pedagogicznych, wreszcie systemów wychowania, wskazuje się na pewien proces ich przechodzenia od form szczegółowych i wąskich zakresowo: projektów i pomysłów, koncepcji i teorii, do tych bardziej ogólnych jak: systemy wychowania, czy systemy pedagogiczne. Taki proces rozwoju umożliwia dochodzenie do opracowań coraz bardziej złożonych, rozpatrywanych w ich aspektach, układach i warstwach. Takie ujęcia ukierunkowane na dążenie do budowania systemu wychowania, staje się zarazem platformą współpracy i wzajemnego dopełniania się oraz inspirowania się poszczególnych teoretycznych ujęć wychowania. Dążenie takie wydaje się tym bardziej ważne, że prowadzi ku systemowi wzajemnych powiązań i relacji poszczególnych podmiotów wychowania na rzecz wypracowania systemu ich wzajemnych powiązań i relacji w obszarze wychowania. W dążeniach tych nieocenioną rolę odgrywają opracowania Profesora Bogusława Śliwerskiego poświęcone zwłaszcza współczesnym studiom teorii i systemów wychowania.
Słowa kluczowe: idee, koncepcje, teorie wychowania, system wychowania, ujęcie systemowe, system współdziałania, edukacja
Dostęp WWW: http://www.impulsoficyna.com.pl



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Od idei, koncepcji i teorii wychowania ku ich ujęciom systemowym i integralnym – jako droga budowania klimatu ich współpracy i systemowego współdziałania w edukacji",
journal = "",
year = "2024",
pages = "103-119"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2024). Od idei, koncepcji i teorii wychowania ku ich ujęciom systemowym i integralnym – jako droga budowania klimatu ich współpracy i systemowego współdziałania w edukacji. , 103-119.