Mirosław Chmielewski

[Rec.:] Witold Kawecki. Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów. Homo Dei: Kraków 2013 ss.322
[[Rev.:] Witold Kawecki, Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów. Homo Dei: Kraków 2013 ss.322 [Witold Kawecki, To see faith. A study of an image as a means of communication of faith seen from the perspective of the theology of culture and the theology of the media. Homo Dei: Kraków 2013 pp.322]]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Biuletyn Edukacji Medialnej (ISSN: 1733-0297)
Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 141-145
Streszczenie: Monografia autorstwa o. Witolda Kaweckiego Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów wpisuje się w nurt współczesnej myśli teologicznej Kościoła, iż wiara rodzi się nie tylko ze słuchania słowa Bożego (fides ex auditu), ale także z tego co zobaczone (fides ex visu). Autor ukazuje różnego rodzaju obrazy jako fundamentalne zjawisko kulturowe obecnego czasu oraz jako sposób komunikacji wiary współczesnemu człowiekowi w naukach teologicznych. Publikacja składa się z czterech rozdziałów: 1. Obraz jako fundamentalne zjawisko kulturowe, 2. Widzieć niewidzialne. Komunikowanie wiary przez obraz, 3. Obraz telewizyjny w przekazywaniu treści wiary na przykładzie programów Redakcji Katolickiej TVP, 4. Nowa ewangelizacja w sferze kultury wizualnej. Monografia W. Kaweckiego stanowi źródło wielu trafnych analiz i wniosków nie tylko w podejmowanym obszarze badań kultury i teologii wizualnej, ale może być także inspiracją dla dalszych teoretycznych rozważań i wykładów np. dla edukacji medialnej, teologii komunikacji, teologii ewangelizacji, katechetyki, antropologii mediów.
Słowa kluczowe: teologia wizualna, kultura wizualna, teologia kultury, nowa ewangelizacja, sztuka, obraz, film, telewizja