Mirosław Chmielewski

Nowe media – nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy
[New Media – New Educative Challenges for Catechesis]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Teologiczne (ISSN: 2353-7272)
Rok wydania: 2018
Tom: 65
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 127-148
Streszczenie: Rozwój Internetu i nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych jest przedmiotem badań różnych dyscyplin naukowych. Polscy badacze od wielu lat prowadzą zarówno ilościowe jak i jakościowe badania stopnia użytkowania Internetu oraz wpływu nowych technologii i ich narzędzi na współczesne młode pokolenie. Kościół katolicki w swoim nauczaniu wielokrotnie zwraca uwagę na ważną rolę mediów w komunikacji wiary oraz jest świadom wyzwań, które generują nowe media. W oparciu o przeprowadzoną analizę wyników wybranych badań polskiej młodzieży w artykule przedstawiono kilka cech „pokolenia Z”. Zostały one określone jako: 1. Zalogowani-mobilni-skomunikowani, 2. Aktywni odtwórcy, 3. Uzależnieni?, 4. Samotni, 5. Kreatorzy nowej tożsamości i wizerunku. Następnie, w powyższych obszarach tematycznych, podjęto próbę ukazania kilku zadań wychowawczo-formacyjnych dla współczesnej posługi katechetycznej w Polsce, wobec tego pokolenia. Przepowiadanie słowa Bożego na katechezie przez i w nowych mediach jest ciągle aktualnym wyzwaniem dla katechetów i dla odpowiedzialnych za ich formację.
Słowa kluczowe: katecheza, media społecznościowe, komunikacja wiary, nauczyciel religii, edukacja religijna, pokolenia Z, edukacja medialna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Mirosław Chmielewski",
title = "Nowe media – nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy",
journal = "Roczniki Teologiczne",
year = "2018",
number = "2",
pages = "127-148"
}

Cytowanie w formacie APA:
Chmielewski, M. (2018). Nowe media – nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy. Roczniki Teologiczne, 2, 127-148.