Reguły kompozycyjne w 24 rozdziale Tractatus de musica Hieronima z Moraw
[Composition rules in chapter 24 Tractatus de musica Hieronymus of Moravia ]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Katowice
Rok wydania: 2023
Tytuł publikacji: Liturgia culmen et fons vitae missionisque Ecclesiae Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Andrzejowi Żądło w 70. rocznicę urodzin
Redaktorzy: ks. Ireneusz Celary
Strony od-do: 394-409
Streszczenie: W niniejszym artykule zaprezentowaliśmy pięć reguł wykonawczych, które stanowią pewien rodzaj „teorii kompozycji” czasów dominikańskiego teoretyka Hieronima z Moraw. Reguły te zostały zawarte w 24 rozdziale jego Tractatus de musica, który prezentuje teorię rytmu w XIII stuleciu. W naszym opracowaniu zajęliśmy się zagadnieniami związanymi z praktyką muzyczną i liturgiczną. Pośród pięciu przedstawionych reguł kompozycyjnych znaleźliśmy pewne przesłanki do interpretacji rytmu chorałowego
Słowa kluczowe: antyfona, cantus planus, finalis, gradus, Hieronim z Moraw, interwał, modus, nuta, reguła kompozycyjna, ton, Tractatus de musica



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Michał Olejarczyk",
title = "Reguły kompozycyjne w 24 rozdziale Tractatus de musica Hieronima z Moraw ",
journal = "",
year = "2023",
pages = "394-409"
}

Cytowanie w formacie APA:
Olejarczyk, M. (2023). Reguły kompozycyjne w 24 rozdziale Tractatus de musica Hieronima z Moraw . , 394-409.