Marzena Górecka

"Die Einbetonierung der Bergnatur" versus "das große Ur". Die Kritik der Technokratisierung im Werk Meinrad Inglins
[“Filling the highland with concrete” and the “primordial times”. Criticism of technocracy in M. Inglin’s prose]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Zurych
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Die Schweiz verkaufen. Wechselverhältnisse zwischen Tourismus, Literatur und Künsten seit 1800
Redaktorzy: Rémy Charbon, Corinna Jäger-Trees, Dominik Müller
Tom: 32
Strony od-do: 137-149
Streszczenie: Artykuł naświetla krytykę technokratyzacji w ośmiotomowym dziele zebranym prominentnego prozaika szwajcarskiego Meinrada Inglina, który tworzył w latach 1922-1971. Pisarz ze Schwyz przestrzegał w swoich licznych dziełach - przede wszystkim w powieściach Wendel von Euw , Grand Hotel Excelsior i Urwang, explicite przed straszliwymi następstwami zniszczenia przyrody w wyniku turystyki alpejskiej i przemysłu, postulując poetycką koncepcję powrotu człowieka do pierwotnej natury. Echo tego postulatu można odnaleźć w dziełach helweckich pisarzy czterech ostatnich dekad, m.in. Hugo Loetschera (Der Immune, 1975), E/ Y. Meyera (Die Rückfahrt, 1977) czy też Otto F. Waltera (Wie wird Beton zu Gras, 1979). Na podstawie tego apokaliptycznego osądu apel cenionej szwajcarskiej literaturoznawczyni Beatrice von Matt, by uznać i interpretować Inglina wreszcie za pisarza nieustannie propagującego symbiotyczny związek człowieka z przyrodą, wydaje się być tym bardziej aktualny i przynaglający.
Słowa kluczowe: literatura szwajcarska, Meinrad Inglin



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marzena Górecka and ",
title = "''Die Einbetonierung der Bergnatur'' versus ''das große Ur''. Die Kritik der Technokratisierung im Werk Meinrad Inglins",
journal = "",
year = "2010",
pages = "137-149"
}

Cytowanie w formacie APA:
Górecka, M. and (2010). "Die Einbetonierung der Bergnatur" versus "das große Ur". Die Kritik der Technokratisierung im Werk Meinrad Inglins. , 137-149.