Społeczna odpowiedzialność ludzi nauki w nauczaniu Kościoła katolickiego
[Social responsibility of scholars in the teaching of the Catholic Church]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Kontrowersje dyskursywne : między wiedzą specjalistyczną a praktyką społeczną
Redaktorzy: Arkadiusz Jabłoński, Jan Szymczyk, Mariusz Zemło
Strony od-do: 57-68
Streszczenie: Artykuł jest poświęcony wybranym zagadnieniom dotyczącym społecznej odpowiedzialności ludzi nauki. Autor przedstawia podstawowe elementy nauczania Kościoła katolickiego na temat nauki i roli uczonych w społeczeństwie. W świetle dokumentów Kościoła głównym zadaniem ludzi nauki jest poszukiwanie prawdy. Uczeni powinni pełnić rolę krytycznego sumienia społeczeństwa. Ich zadaniem jest stawianie pytań dotyczących problemów o istotnym znaczeniu we współczesnym świecie. Powinna ich zatem cechować głęboka wrażliwość etyczna. Kościół za największe zagrożenia dla etosu nauki i uczonych uznaje: relatywizm etyczny, nastawienie czysto utylitarne oraz manipulację nauką dla celów politycznych, militarnych i ekonomicznych.
Słowa kluczowe: etos ludzi nauki, społeczna rola uczonych



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Pabich",
title = "Społeczna odpowiedzialność ludzi nauki w nauczaniu Kościoła katolickiego",
journal = "",
year = "2012",
pages = "57-68"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pabich, M. (2012). Społeczna odpowiedzialność ludzi nauki w nauczaniu Kościoła katolickiego. , 57-68.