Marek Lechniak

Janina Hosiasson-Lindenbaumowa o rozwoju wiedzy w świetle dzisiejszych koncepcji rozwoju (postępu) wiedzy
[Janina Hosiasson-Lindenbaumowa on development of knowledge in the light of contemporary conceptions of scientific progress]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Bydgoszcz
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: Kobiety w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
Redaktorzy: Dariusz Łukasiewicz, Ryszard Mordarski
Strony od-do: 71-82
Streszczenie: We współczesnej filozofii nauk toczy się dyskusja na temat kryteriów postępu nauki. Dyskusja ta ma korzenie w pierwszej połowie XX-wieku i rozwijała się wraz z koncepcją rewolucji naukowych Thomasa Kuhna. Polska filozof nauki Janina Hossiason-Lindenbaum (1899-1942), w artykule, Postęp wiedzy z punktu widzenia poznawczego (angielska wersja skrócona Theoretical Aspect of the Advancement of Knowledge, “Synthese” 7 (1948-49)) naszkicowała wiele kryteriów postępu naukowego. W niniejszym artykule porównam kryteria sformułowane przez Hossiason z wybranymi współczesnymi kryteriami rozwoju wiedzy naukowej.
Słowa kluczowe: J. Hossiason-Lindenbaum, postęp wiedzy, przekonanie, kryteria postępu naukowego