Marek Jeziorański

Educational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2021
Tom: 13(49)
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 25-34
Streszczenie: Artykuł podejmuje zagadnienie rozumienia relacji wychowawczej z perspektywy nauki moralnej K. Wojtyły o czynie ludzkim. Składa się z trzech części. W pierwszej przedstawia się rozumienie relacji wychowawczej, co stanowi przedmiot materialny problemu głównego artykułu. Druga część operacjonalizuje zagadnienie nauki moralnej o czynie ludzkim w rozumieniu K. Wojtyły, co stanowi przedmiot formalny. W ostatniej części przedstawia się uwarunkowania relacji wychowawczej przedstawionej w nowym kontekście teoretycznym. Do głównych wniosków można zaliczyć to, że istotnym warunkiem zaistnienia tak rozumianej relacji między wychowawcą a wychowankiem musi być zaistnienie tzw. ‘momentu sprawczości’, tj. wolnego i świadomego zaangażowania wychowawcy w proces proce wychowania.
Słowa kluczowe: wychowanie, relacja wychowawcza, czyn ludzki, ocena moralna
DOI: 10.18290/rped.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Jeziorański",
title = "Educational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2021",
number = "1",
pages = "25-34"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jeziorański, M. (2021). Educational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act. Roczniki Pedagogiczne, 1, 25-34.