„Emblematyczne śpiewniki? O pograniczu między muzyką a obrazem w siedemnastowiecznych niderlandzkich zbiorach emblematów”
[Emblematic songbooks? About the borderline between music and the image in seventeenth-century Dutch emblem books. ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Terminus (ISSN: 2082-0984)
Rok wydania: 2012
Numer czasopisma: R. XIV (2012) z. 25
Strony od-do: 243-261
Streszczenie: W pierwszych latach XVII w. popularnym w północnych Niderlandach rodzajem publikacji stały się zbiory, w których emblematom towarzyszyła poezja liryczna (m.in. pieśni). Zapoczątkowana przez drukarzy amsterdamskich (zwł. Dircka Pietersz. Persa) koncepcja wydawnicza szybko się przyjęła. „Dwuczęściowe” wydawnictwa liryczno-emblematyczne stały się swoistą modą wśród zamożnych, młodych nabywców rozmiłowanych w muzyce i śpiewie. Nie pozostało to bez wpływu na autorów, którzy zaczęli świadomie tworzyć podobne zbiory, starając się przy tym zachować symetrię pomiędzy obydwiema częściami składowymi. Przykładem takiej publikacji są Emblemata amatoria Pietera Cornelisz. Hoofta. W artykule przedstawiono ewolucję „dwuczęściowych” wydawnictw emblematycznych od ok. 1600 r. do ok. 1620 r. W szczególności zwrócona jest uwaga na istnienie nie do końca zbadanego „pogranicza” między emblematyką a kulturą śpiewu w Niderlandach.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marcin Polkowski",
title = "„Emblematyczne śpiewniki? O pograniczu między muzyką a obrazem w siedemnastowiecznych niderlandzkich zbiorach emblematów”",
journal = "Terminus",
year = "2012",
number = " R. XIV (2012) z. 25 ",
pages = "243-261"
}

Cytowanie w formacie APA:
Polkowski, M. (2012). „Emblematyczne śpiewniki? O pograniczu między muzyką a obrazem w siedemnastowiecznych niderlandzkich zbiorach emblematów”. Terminus, R. XIV (2012) z. 25 , 243-261.