Ochrona użytkowników internetu
[Protection of Internet Users ]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2021
Tytuł publikacji: Filozofia kultury, cz. 2: Meandry współczesnej kultury i sztuki
Redaktorzy: Stanisław Janeczek, Anna starościć
Strony od-do: 405-429
Streszczenie: Celem rozdziału była analiza zagrożeń internetowych w kolejnych etapach rozwoju globalnej sieci, determinujących nowy status internauty jako nadawcy i odbiorcy treści, sprawcy i ofiary cyberprzestępczości, podmiot ludzki (human) i „pozaludzki” (non-human). Relacje zachodzące pomiędzy nadawcą i odbiorcą w przestrzeni komunikacyjnej internetu znacząco zmieniały się na przestrzeni ostatnich dekad. Zmienił się przede wszystkim status antropologiczny uczestników procesu komunikacji, rola nadawcy i odbiorcy, ich wzajemny stosunek. Zarówno nadawcą, jak i odbiorcą jest człowiek, staje się nim cyborg: ożywiony organizm („maszyna w człowieku” lub „człowiek w maszynie”: na przykład Bina 48 ), jak i sztuczny byt: przedmiot, urządzenie i coraz częściej maszyna i robot. Należy zredefiniować ich rolę w przestrzeni komunikacyjnej internetu oraz samego procesu zakładającego porozumiewanie się ludzi, określić status antropologiczny oraz antropomorficzny „nowych” uczestników procesu komunikacji internetowej. Na wstępie przyjęłam hipotezę, iż poszczególne technologie internetowe, jako instrumenty kreowania wirtualnej rzeczywistości, były i są jednym z istotnych czynników kształtujących zagrożenia internetowe. Ale i przeciwnie. To użytkownicy, modelując nowe formy zachowań wobec technologii komunikacyjno-informacyjnych, traktowanych jako przekaźniki upowszechnianych treści, generują nowe zagrożenia. Kolejne technologie internetowe, obok „tradycyjnych” form zagrożeń (werbalnych, wizualnych, psychologicznych, tożsamościowych) , implikują „nowe” jej odmiany. Są to między innymi zagrożenia antropologiczne, świadomościowe, kulturowe i ideologiczne. Te pierwsze wynikają z faktu „umaszynowienia” człowieka (cyborg) i upodmiotowienia „maszyny” (robot humanoidalny) w ostatnich technologiach internetowych; uprzedmiotowienia i odpodmiotowienia człowieka. Coraz częściej ciało człowieka staje się „materiałem” do wyprodukowania, podobnie ludzkie tożsamości . Zagrożenia świadomościowe związane są z brakiem rzetelnej wiedzy, przeładowaniem i manipulacją informacyjną, promocją antywartości. Zagrożenia kulturowe odnoszą się do iluzyjności rzeczywistości i realności wirtualności oraz symulacji realnej rzeczywistości, zatarcia granicy pomiędzy światem realnym i wirtualnym. Natomiast zagrożenia ideologiczne wiążą się z „wojną kulturową”, oderwaniem przekazywanych treści od podstaw cywilizacji europejskiej i chrześcijańskiej.
Słowa kluczowe: etapy rozwoju internetu, typy przemocy, formy ochrony