Zmiany w obszarze interakcji społecznych w ujęciu Jonathana H. Turnera w kulturze robotycznej
[Changes in the Area of Social Interactions According to Jonathan H. Turner in Robotic Culture]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Jakie media? : konteksty, badania, postulaty : 10-lecie Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL
Redaktorzy: Justyna Szulich-Kałuża, Olga Białek-Szwed
Strony od-do: 95-118
Streszczenie: Celem artykułu była krytyczna analiza porównawcza – w świetle literatury przedmiotu – zmian w obszarze interakcji społecznych w ujęciu Jonathan H. Turner’a, w kulturze robotycznej wywołanych rozwojem technologicznym. Teoretycznej analizie został poddany status antropologiczny (maszynomorfizm, antropomorfizm) nowych uczestników interakcji tj.: cyborga, maszyny cybernetycznej/robota społecznego, „sztucznej inteligencji”/programu komputerowego, w następujących kontekstach: kultura, struktura społeczna, ekologia interakcji, psychologiczne uwarunkowania człowieka i emocje. W celu rozwiązania tytułowego problemu zastosowano metodę historyczną, porównawczą, analizy i syntezy. Przyjęto tezę, iż nowe media i technologie informacyjno-komunikacyjne wraz z intensywnym ich rozwojem nie tylko kształtują nowe interakcje między mediami a ich użytkownikami, intensyfikują je, konwertują warsztat dziennikarski, zasady i formy pracy a przede wszystkim zmieniają status antropologiczny uczestników interakcji społecznej i medialnej. Teza została potwierdzona.
Słowa kluczowe: antropomorfizm, cyborg, robot społeczny, interakcja społeczna, Jonathan H. Turner, kultura robotyczna, maszynomorfizm, technologie informacyjno-komunikacyjne