Kompetencje dziennikarzy (i nie tylko) w świetle badań opinii społecznej (1989-2017)
[Competences of journalists (and not only) in the light of public opinion research (1989-2017)]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. 2
Redaktorzy: Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura
Tom: 2
Strony od-do: 39-62
Streszczenie: Celem artykułu była analiza porównawcza społecznego postrzegania kompetencji dziennikarzy w kategoriach: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne, w świetle badań opinii publicznej, przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej oraz Ośrodek Badania Opinii Publicznej (1998–2012: TNS OBOP; od 2012 TNS Polska) w latach 1989-2017. W celu zanalizowania tytułowego problemu zastosowano następujące metody badawcze: wtórną ilościową analizę zawartości, jakościową analizę treści, metodę porównawczą oraz analityczno-opisową. Na wstępie procesu badawczego sformułowano następujące pytania: Jak Polacy oceniają prestiż zawodu dziennikarza na tle innych zawodów ze względu na postrzeganą rzetelność i uczciwość? Czy respondenci darzą dziennikarzy zaufaniem? Jak Polacy postrzegają kompetencje dziennikarzy w kategoriach: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych? Jakie mają oczekiwania wobec kompetencji dziennikarzy, a jaka jest ich społeczna ocena? (analiza porównawcza). W procesie badawczym przyjęto następującą hipotezę: społeczne oczekiwania wobec kompetencji dziennikarzy w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw (kompetencji społecznych) przewyższają ich społeczną ocenę. W celu omówienia założonego problemu badawczego dokonano analizy zawartości raportów za lata 1989–2017, znajdujących się w archiwum Centrum Badania Opinii Społecznej oraz TNS Polska. Proces badawczy podzielono na cztery etapy: – Etap 1: Wtórna ilościowa analiza zawartości raportów CBOS i TNS Polska. Celem działań podjętych na tym etapie badań było wyszukanie w wymienionych archiwach wszystkich raportów, które w swoich tytułach zawierały słowo klucz dziennikarz/e. – Etap 2: Wtórna pogłębiona ilościowa analiza zawartości raportów CBOS i TNS Polska. Zakres wyszukiwanych słów został poszerzony o takie słowa klucze, takie jak: ocena/y, opinia/e, dziennikarz/e oraz cechy dobrego dziennikarza: „wiarygodność”, „rzetelność”, „obiektywność” i „zaufanie”. – Etap 3: Jakościowa analiza treści raportów w kontekście społecznych oczekiwań oraz ocen kompetencji dziennikarzy. – Etap 4: Analiza porównawcza. – Etap 5: Wnioski.
Słowa kluczowe: Kompetencje medialne, dziennikarze, analizy porównawcze, społeczne oczekiwania i oceny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Kompetencje dziennikarzy (i nie tylko) w świetle badań opinii społecznej (1989-2017)",
journal = "",
year = "2019",
pages = "39-62"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2019). Kompetencje dziennikarzy (i nie tylko) w świetle badań opinii społecznej (1989-2017). , 39-62.