Wearable technology: przejawem nowych form komunikacji społecznej i konsumpcjonizmu?
[Wearable technology: a manifestation of new forms of communication and consumerism? ]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Poznań
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii : praca zbiorowa
Redaktorzy: Dorota Piontek, Szymon Ossowski
Strony od-do: 115-128
Streszczenie: Celem publikacji była próba opisu ubieralnej technologii jako przejawu dokonujących się przeobrażeń społeczno-kulturowych, w tym komunikacyjnych oraz konsumpcyjnych. W procesie badawczym sformułowano dwa pytania: o konsekwencje (rezultaty i następstwa) zastosowania wearable technology, z jednej strony w przekraczaniu ludzkich możliwości oraz ograniczeń w szeroko rozumianej komunikacji, z drugiej natomiast o nowe formy komunikacji społecznej oraz pytanie o wzajemną korelację: ubieralnej technologii oraz postaw konsumpcyjnych jej użytkowników. Przyjęto tezę, iż korzystanie z ubieralnej technologii jest zarówno przejawem nowych form komunikacji społecznej, jak i przejawem realizacji założeń konsumpcjonizmu w społeczeństwie informacyjnym. Teza została tylko częściowo potwierdzona. Jeżeli ubieralną technologię będziemy analizować w kontekście Internetu Rzeczy to nie jest ona przejawem nowych form komunikacji ale przesunięcia komunikacyjnego: komunikacji człowieka z bytami innymi niż człowiek - komunikacja ekstrapersonalna. Ubieralna technologia jest coraz bardziej wyrazistym symptomem realizacji założeń konsumpcjonizmu. Metoda badawcza: analityczno-opisowa.
Słowa kluczowe: formy komunikacji, konsumpcjonizm, ubieralna technologia