Władysław Froch. W poszukiwaniu tożsamości...
[Władysław Froch. In search of identity ...]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Rok wydania: 2017
Streszczenie: Celem monografii było opracowanie fenomenu budowania tożsamości osoby na przykładzie drogi życiowej Władysława Frocha. Struktura pracy podporządkowana jest temu celowi. Jego życie i działalność zostało ujęte w trzech częściach problemowych i metodologicznych. Kolejne części są próbą odpowiedzi na pytania szczegółowe przy definiowaniu tożsamości: skąd przychodzę (część 1), dokąd zmierzam (część 2), kim jestem? (część 3). Analizy te zostały poprzedzone teoretycznym rozdziałem: Tożsamość – wprowadzenie, w którym omówiono pojęcie tożsamości oraz wartości stanowiące o tożsamości Polaka-patrioty. Wprowadzającą część monografii tworzy Wykaz skrótów, Przedmowa, Wstęp, Kalendarium życia i twórczości W. Frocha oraz informacje o Jego ekslibrisie. W części pierwszej publikacji: Skąd przychodzę, zawierającej dwa rozdziały, a napisanej głównie w oparciu o teksty pamiętnikarskie W. Frocha będziemy poszukiwać źródeł jego tożsamości w rodzinnych tradycjach, w przeszłości rodziny oraz metodach wychowawczych stosowanych przez rodziców. Zastanowimy się jakie wartości wyniósł ze szkoły powszechnej, gimnazjum oraz szkoły średniej. W jakim zakresie podjęte studia, spotkane osoby, podejmowane działania wpłynęły na kształtowanie tożsamości Władysława, co wyróżniało tą tożsamość. Podjęte w tych rozdziałach problemy są odpowiedzią na pytanie zasadnicze w kontekście tożsamości jednostki - pytanie o jej korzenie. Dokąd zmierzam to tytuł części drugiej monografii, a jednocześnie drugie kluczowe pytanie przy definiowaniu tożsamości. Przy jej opracowaniu skorzystano głównie z dokumentów źródłowych zgromadzonych w Archiwum W. Frocha, jego publikacji oraz opracowań naukowych. Próbę odpowiedzi na tytułowe pytanie podjęto w trzech rozdziałach: Działalność dydaktyczna, wychowawcza oraz harcerska (rozdz. 1), Działalność naukowa, tłumaczeniowa oraz edytorska (rozdz. 2) oraz Działalność kronikarska rzecz ziemi koziegłowskiej (rozdz. 3). Kolejne rozdziały to odsłony poszczególnych aspektów aktywności Frocha. Aspekty te wyznaczają pełnione przez niego role. W rozdziale pierwszym ukażemy dokąd zmierzał W. Froch jako nauczyciel, bibliotekarz, wykładowca, wychowawca, zuch, harcerz, instruktor, harcmistrz. Omówimy instrukcje wychowawcze, które sam sformułował, ale i te które czerpał z historii myśli pedagogicznej. Dokonamy analizy publikacji Władysława zawierających aforyzmy na tematy wychowawcze. Przedstawimy bogatą i jakże ważną działalność harcerską. Na koniec rozdziału podamy przykłady biografistyki pedagogicznej. W rozdziale drugim, analizując jego dorobek naukowy, tłumaczeniowy oraz edytorski, poszukamy tożsamości badacza, historyka wychowania, znawcy archiwistyki, tłumacza-łacinnika oraz edytora, kronikarza, historyka i regionalisty, historiografa. W rozdziale trzecim ukażemy Jego pisarską działalność na rzecz „małej ojczyzny” – zarówno Jego autorskie publikacje, jak również wydania, które przygotował do druku, pisząc do nich przedmowę, dokonując opracowania redakcyjnego czy inspirując innych do pracy naukowej. W poszczególnych rozdziałach chcemy pokazać, z czego czerpał Władysław Froch, budując swoją tożsamość, i jak te wartości przekazywał innym ludziom, stając się tym samym ogniwem tożsamości narodowej. O tożsamości człowieka decydują bowiem spotykane na drodze życia osoby i autorytety. Ostatnia część monografii zawierająca teksty wspomnieniowe oraz świadectwa jest próbą odpowiedzi na trzecie pytanie - istotne przy konstruowaniu tożsamości - kim jestem? Rozdział pierwszy zawiera wspomnienia małżonki – Zofii Froch oraz przedstawicieli rodziny, przyjaciół i znajomych. Natomiast wpisy dedykacyjne stanowią treść rozdziału drugiego. Recepcja jego życia była sprawdzianem wyznawanych przez niego wartości.Strukturę książki tworzy także aneks: Antoni Froch SJ (1935-1996), Indeks nazwisk, Indeks nazw topograficznych oraz Spis ilustracji.
Słowa kluczowe: Tożsamość, nauczyciel, kulturoznawca



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Władysław Froch. W poszukiwaniu tożsamości...",
year = "2017",
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2017). Władysław Froch. W poszukiwaniu tożsamości. Lublin Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: