Konsumpcjonizm – nowa religią współczesnego człowieka?
[Consumerism - a new religion of contemporary man?]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2017
Tom: 8
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 39-62
Streszczenie: Celem artykułu była próba sformułowania odpowiedzi na pytanie: czy konsumpcjonizm jest nową religią współczesnego człowieka, rozumianą w ujęciu socjologicznym? Po wstępnych rozważaniach teoretycznych dotyczących konsumpcjonizmu, omówiono socjologiczne definicje religii (przedmiotowe i funkcjonalne) oraz przejawy konsumpcjonizmu pozwalające traktować go jako nową religię. Szczegółowej analizie poddano przedmioty czci religijnej we współczesnej kulturze konsumpcyjnej (określone marki, towary, miejsca, usługi oraz związane z nimi doznania i przyjemności), sposoby świętowania i nowe święta, funkcje religijne realizowane przez konsumpcjonizm, obowiązujące w nim dogmaty-mity, przekonania oraz zachowania konsumentów (rytuały i ceremonie) w nowej religii. Całość zakończono podsumowaniem. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Przyjęta w procesie badawczym teza: konsumpcjonizm jest nową religią współczesnego człowieka, została obalona.
Słowa kluczowe: konsumpcjonizm, religia, socjologiczne definicje religii
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rkult/article/download/7052/7149
DOI: 10.18290/rkult.2017.8.3-3



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Konsumpcjonizm – nowa religią współczesnego człowieka? ",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2017",
number = "3",
pages = "39-62"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2017). Konsumpcjonizm – nowa religią współczesnego człowieka? . Roczniki Kulturoznawcze, 3, 39-62.