Posthuman Transgression of Boundaries in Octavia Butler’s Kindred

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: 3L-Language Linguistics Literature-The Southeast Asian Journal of English Language Studies (ISSN: 0128-5157)
Rok wydania: 2021
Tom: 27
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 129-141
Streszczenie: Przyjmując perspektywę posthumanizmu krytycznego, niniejszy artykuł analizuje, w jaki sposób powieść Octavii Bulter „Kindred” rekonstruuje, a następnie dekonstruuje opozycje binarne, które od zawsze są integralną częścią opresyjnych systemów władzy, jak na przekład niewolnictwo. Tytułem wstępu autor krótko prezentuje pojęcia posthumanizmu oraz transhumanizmu, a następnie przechodzi do opisu konceptualnych ram eseju, wskazując na zasadność kontynuacji dyskusji na temat niewolnictwa. Główna część pracy skupia się na zasadniczym temacie utworu Octavii Butler, czyli problematyzowaniu stereotypowej relacji pomiędzy niewolnikiem i panem zjednoczonych przez strach oraz gwałt, aby ukazać, że niewolnictwo było w pewnym sensie opresyjne dla obu tych grup. Autor udowadnia, że Butler uwypukla granice budowane na opozycjach binarnych, chcąc ujawnić ich arbitralność tak, aby wyłoniło się posthumanistyczne cyborgiczne ciało. Jak autor konkluduje, to właśnie symbiotyczne ciało staje się obszarem przekroczenia granic, które wkrótce zostają obalone.
Słowa kluczowe: krytyczny posthumanizm, Amerykańskie Południe, niewolnictwo, gwałt, opozycje binarne
Dostęp WWW: https://ejournal.ukm.my/3l/article/view/44040/11762
DOI: 10.17576/3L-2021-2701-10



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maciej Czerniakowski",
title = "Posthuman Transgression of Boundaries in Octavia Butler’s Kindred",
journal = "3L-Language Linguistics Literature-The Southeast Asian Journal of English Language Studies",
year = "2021",
number = "1",
pages = "129-141"
}

Cytowanie w formacie APA:
Czerniakowski, M. (2021). Posthuman Transgression of Boundaries in Octavia Butler’s Kindred. 3L-Language Linguistics Literature-The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 1, 129-141.