Krzysztof Modras

Doskonałość w tradycyjnej etyce islamu
[Perfection in the Traditional Islamic Ethics]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2013
Tom: 4
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 115-132
Streszczenie: Islam definiuje się jako poddanie się woli Bożej. Wierny powinien poświadczyć to posłuszeństwo oddaniem czci Jedynemu Bogu poprzez wykonywanie Jego poleceń, postępując prostą drogą, objawioną mu za pośrednictwem Posłańca Muhammada. Wyraża się to w pięciu filarach islamu: wyznanie wiary, modlitwa, jałmużna, post i pielgrzymka. Są one pierwszym etapem (islam) w religii, opierającym się na zasadzie czynienia dobra i unikania zła. Następnym etapem jest wiara (iman) w objawione dogmaty, której uwieńczeniem jest całkowite zaufanie Bogu. Na trzecim etapie (ihsan) wierny stoi w adoracji przed Bogiem i w Jego obecności. Towarzyszy mu świadomość, że jego niemożność zobaczenia Boga nie oznacza, że Bóg go nie widzi. Jest to doskonałość, która wyraża się w kulcie i dobroczynności, będąc połączeniem wymiaru zewnętrznego i wewnętrznego religii w działaniu i czynieniu dobra. Doskonałe życie ziemskie i dobre czyny człowieka są drogą, która prowadzi, dzięki miłosierdziu Boga, do oglądania Jego oblicza.
Słowa kluczowe: doskonałość, etyka, islam, kult, mistyka, muzułmanie, religia, uczynki, wiara
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/roczniki-kulturoznawcze-4-2013,art_45651.html



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Modras",
title = "Doskonałość w tradycyjnej etyce islamu",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2013",
number = "1",
pages = "115-132"
}

Cytowanie w formacie APA:
Modras, K. (2013). Doskonałość w tradycyjnej etyce islamu. Roczniki Kulturoznawcze, 1, 115-132.