Badania nad aksjologią szkoły – kierunki, problemy, orientacje metodologiczne
[RESEARCH ON SCHOOL AXIOLOGY –DIRECTIONS, PROBLEMS, METHODOLOGICAL ORIENTATIONS]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 21-31
Streszczenie: Rozpatrując aksjosferę szkoły, można wyróżnić dwie przestrzenie aksjologiczne. Pierwszą są wartości występujące w środowisku społeczno-kulturowym, w którym szkoła funkcjonuje. Drugą przestrzeń stanowią wartości preferowane i urzeczywistniane w szkole i przez szkołę, które są uwa-runkowane programowo, a więc zawarte w Podstawie programowej, programie wychowawczo-pro-filaktycznym szkoły, treściach przedmiotów nauczania oraz w preferowanej i urzeczywistnianej hie-rarchii wartości przez podmioty szkoły. Można więc wyróżnić dwie kategorie aksjosfery funkcjono-wania szkoły: zewnętrzną i wewnętrzną.Struktury wartości w obydwu łączą się ze sobą i przenikają, stanowiąc czynnik rozwoju szkoły i jej podmiotów, pod jednym warunkiem –że nastąpi ich integracja z funkcjami szkoły: wychowawczą, dydaktyczną, opiekuńczą, kulturotwórczą. Jednym z istotnych warunków realizacji powyższej strategii jest prowadzenie ilościowych i jakościowych badań empirycznych oraz badań w działaniu, badań rozwojowych.
Słowa kluczowe: aksjosfera; kultura środowiska; badania nad aksjosferą szkoły
DOI: https://doi.org/10.18290/rped24162.2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krystyna Chałas",
title = "Badania nad aksjologią szkoły – kierunki, problemy, orientacje metodologiczne",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2024",
pages = "21-31"
}

Cytowanie w formacie APA:
Chałas, K. (2024). Badania nad aksjologią szkoły – kierunki, problemy, orientacje metodologiczne. Roczniki Pedagogiczne, 21-31.