Dialog czy dwa monologi? Koncepcja prezentacji zbiorów sztuki w Muzeum Katedralnym w Wurzburgu
[Dialogue or Two Monologues? The Concept of Display of Works of Art in the Museum at the Cathedral in Wurzburg]

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

Czasopismo: Studia i Materiały Lubelskie (ISSN: 0585-5276)
Rok wydania: 2017
Tom: 19
Strony od-do: 19-27
Streszczenie: Rozważania niniejszego tekstu poświęcone są ekspozycji sztuki religijnej w Muzeum Katedralnym w Wurzburgu. Scenariusz wystawy kładzie mocny akcent na konfrontacyjny charakter prezentacji, zestawiając we wspólnej przestrzeni dzieła sztuki dawnej i współczesnej. Warto postawić pytanie czy „stare” i „nowe” sztuki religijnej może w takich warunkach nawiązać ze sobą dialog i włączyć do niego zwiedzających. A może raczej są to dwa monologi, wygłaszane niezależnie – jeśli tak, to czy tworzą narrację komplementarną, czy też konkurencyjną wobec siebie. Na wybranych przykładach zaprezentowano próbę odpowiedzi na te pytania. Ponieważ kryterium doboru dzieł była ikonografia, wskazano na jej uwarunkowania; w sztuce dawnej – konwencjonalność, zaangażowanie w instytucjonalne nauczanie Kościoła, komunikatywność, unikanie teologicznych niejasności, wraz z muzealizacją wyalienowanie z sakralnej ikonosfery (a także fragmentaryzacja), a poprzez to osłabienie skuteczności jako narzędzia w przekazie wiary; w sztuce nowej – autonomia i swoboda kształtowania wypowiedzi artysty, brak związku z jakimkolwiek sformalizowanym, podlegającym zewnętrznym rygorom konfesyjnym przekazem, mobilność (założony brak związku z otoczeniem). Nowa sztuka jest „u siebie” we współczesnej, neutralnej przestrzeni ekspozycyjnej, ale narracja o historii zbawienia w ramach tradycyjnych typów ikonograficznych, naturalna dla sztuki dawnej, jest arbitralnie narzucona dziełom współczesnym i mocno je „uwiera”. Z tych konfrontacji rodzi się wiele ciekawych relacji, a także przegląd postaw współczesnych artystów wobec tradycji ikonograficznej, co stanowi jedno z niewątpliwych osiągnięć wystawy. W zamyśle jej twórców konfrontacje dzieł miały skłonić widzów do pogłębionej refleksji nad sobą, własną wiarą, do zadania pytań o jej korzenie i wartość. Ten medytacyjny wymiar chyba najtrudniej uzyskać zwiedzającym, znajdującym się „pomiędzy”, nieustannie w roli swoistych arbitrów w kolejnych pojedynkach tradycji i nowoczesności.
Słowa kluczowe: ikonografia, sztuka religijna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Kramiszewska",
title = "Dialog czy dwa monologi? Koncepcja prezentacji zbiorów sztuki w Muzeum Katedralnym w Wurzburgu",
journal = "Studia i Materiały Lubelskie",
year = "2017",
pages = "19-27"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kramiszewska, A. (2017). Dialog czy dwa monologi? Koncepcja prezentacji zbiorów sztuki w Muzeum Katedralnym w Wurzburgu. Studia i Materiały Lubelskie, 19-27.