Wprowadzenie w kulturowe ujęcie nauczania religii katolickiej w Unii Europejskiej. Perspektywa włoska
[An introduction to the cultural framing of Catholic religious education in the European Union. The Italian perspective]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Pastoralne (ISSN: 1734-4433)
Współautorzy: Rafał Muda
Rok wydania: 2025
Numer czasopisma: 21
Strony od-do: 173-185
Streszczenie: Unia Europejska liczy 27 państw członkowskich. W 8 państwach EU lekcje religii są obowiązkowe w szkołach publicznych, a w 15 są fakultatywne. W 6 krajach UE religia może być przedmiotem wybieranym na egzaminie maturalnym. Nauczanie religii tylko w niektórych państwach, jak ostatnio Polska, znajduje się na rozdrożu krzyżujących się wpływów ideologicznych oraz troski Kościołów o pełną edukację młodego Europejczyka. Naukowcem, który wniósł znaczący wkład w rozumienie i tworzenie tożsamości nauczania religii katolickiej w Europie, a zwłaszcza we Włoszech, był Emilio Alberich Sotomayor SDB. Jego publikacje o znaczeniu wychowawczym, a więc kulturowym, pozwoliły scharakteryzować nauczanie religii katolickiej jako dyscypliny naukowej i jako przedmiotu szkolnego. Kultura w sensie ogólnym oznacza się wszystko, czym człowiek doskonali i rozwija wielorakie uzdolnienia swego ducha i ciała. Wprowadzenie w kulturowe ujęcie nauczania religii katolickiej w Unii Europejskiej z perspektywy włoskiej poszukuje rozwiązań systemowych sprzyjających dojrzewaniu osobowości w wymiarze religijnym w celu odkrycia i zaprojektowania własnego miejsca w społeczeństwie i w historii.
Słowa kluczowe: nauczanie religii katolickiej, szkoła, kultura, Unia Europejska, Włochy
Dostęp WWW: https://journals.us.edu.pl/index.php/sp



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Kiciński and Rafał Muda",
title = "Wprowadzenie w kulturowe ujęcie nauczania religii katolickiej w Unii Europejskiej. Perspektywa włoska",
journal = "Studia Pastoralne",
year = "2025",
number = "21",
pages = "173-185"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kiciński, A. and Rafał Muda(2025). Wprowadzenie w kulturowe ujęcie nauczania religii katolickiej w Unii Europejskiej. Perspektywa włoska. Studia Pastoralne, 21, 173-185.