Związek poziomu rozwoju zabawy w udawanie z nasileniem symptomów autyzmu u dzieci z ASD w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
[ The relationship between the level of development of pretend play and severity of ASD symptoms in pre-school and younger school aged children.]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Współautorzy: Karolina Krzysztofik
Rok wydania: 2018
Tom: 10(46)
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 140-149
Streszczenie: Udawanie w zabawie stanowi podwalinę dalszego rozwoju społecznego małego dziecka, a deficyt w rozwoju tej umiejętności skutkuje jego trudnościami w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji rówieśniczych. Taka trudność stanowi kluczową charakterystykę funkcjonowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Badacze zauważają u nich również znacznie obniżony poziom rozwoju umiejętności udawania w zabawie oraz jego związek z nasileniem symptomów autyzmu. Jednakże brak w literaturze precyzyjnego określenia, których symptomów autyzmu związek ten dotyczy. W celu określenia związków między poziomem rozwoju umiejętności zabawy w udawanie a nasileniem poszczególnych symptomów autyzmu zaprojektowano i przeprowadzono badania w grupie 38 dzieci z ASD, w wieku między 4,0 a 9,3 lat. Wykorzystano następujące narzędzia: Skalę Nasilenia Syndromu Autyzmu SNSA-R (Krzysztofik, Otrębski, 2016) oraz III podskalę: Zabawa w udawanie, zaczerpniętą ze Skali SToMM (Krzysztofik, 2016). Uzyskane wyniki wskazują na istnienie związku między poziomem rozwoju umiejętności zabawy w udawanie a nasileniem symptomów autyzmu (szczególnie w zakresie deficytów w interakcjach społecznych i komunikowaniu). Wyniki te znajdują swoje implikacje dla rehabilitacji osób z ASD.
Słowa kluczowe: aburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zabawa w udawanie
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/10244
DOI: 10.18290/rped.2018.10.3-9



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Katarzyna Mariańczyk and Karolina Krzysztofik",
title = "Związek poziomu rozwoju zabawy w udawanie z nasileniem symptomów autyzmu u dzieci z ASD w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2018",
number = "3",
pages = "140-149"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mariańczyk, K. and Karolina Krzysztofik(2018). Związek poziomu rozwoju zabawy w udawanie z nasileniem symptomów autyzmu u dzieci z ASD w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Roczniki Pedagogiczne, 3, 140-149.