Doświadczanie miłości w kontekście teorii więzi przez więźniów i nie-więźniów
[Prisoners and non-prisoners experience of love in the context of attachment of theory ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia (ISSN: 0867-2040)
Rok wydania: 2018
Tom: 31
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 255-273
Streszczenie: Literatura przedmiotu wskazuje, że przywiązanie jest kluczowym mechanizmem w rozwoju człowieka. Model przywiązania kształtuje się we wczesnym dzieciństwie i ma wpływ na sposób nawiązywania bliskich relacji w późniejszych fazach życia oraz powstawania różnych zaburzeń psychicznych (Berlin, Cassidy 1999; Bowlby 2007/1969). Celem artykułu jest wskazanie relacji pomiędzy stylami przywiązania a doświadczaniem miłości w grupie więźniów i osób będących na wolności. Przeprowadzono dwa badania: pierwsze to badanie więźniów (n = 314), a drugie – osób z populacji generalnej (n = 259). Do badania stylu przywiązania zastosowano Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych M. Plopy (2008), natomiast analizę doświadczania miłości przeprowadzono w oparciu o technikę analizy narracji. Obliczono regresję wielokrotną, aby pokazać, w jaki sposób wymiary przywiązania najlepiej określają sposoby doświadczania miłości. Okazało się, że głównym stylem przywiązania wyjaśniającym doświadczanie miłości jest styl bezpieczny.
Słowa kluczowe: style przywiązania, doświadczanie miłości, więźniowie osadzeni w zakładach karnych
Dostęp WWW: https://journals.umcs.pl/j/article/view/7520/6287
DOI: 10.17951/j.2018.31.4.255-273



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Katarzyna Czubak-Paluch",
title = "Doświadczanie miłości w kontekście teorii więzi przez więźniów i nie-więźniów",
journal = "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia",
year = "2018",
number = "4",
pages = "255-273"
}

Cytowanie w formacie APA:
Czubak-Paluch, K. (2018). Doświadczanie miłości w kontekście teorii więzi przez więźniów i nie-więźniów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 4, 255-273.