Katarzyna Braun

Wolontariat - młodzież - wychowanie
[Volunteering – young people - education ]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Redaktorzy: Alina Rynio
Streszczenie: Głównym celem rozważań podjętych w książce jest ukazanie specyfiki wolontariatu młodzieżowego oraz jego wpływu na wychowanie prospołeczne młodzieży. Ponadto podjęta została także próba wyłonienia i opisania czynników, które mogą przyczyniać się do skuteczności wychowania prospołecznego w zorganizowanej grupie wolontariatu. W pierwszym rozdziale ukazana została idea i zasady funkcjonowania wolontariatu, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu młodzieżowego. Wolontariat, stosunkowo „młody” ruch społeczny, okazuje się posiadać wieloletnie tradycje i historię sięgającą starożytnej Grecji i Rzymu. Na podstawie istniejących określeń działań o charakterze pomocowym, chcąc uchwycić specyfikę wolontariatu oraz najważniejsze jego aspekty, wolontariat zdefiniowany został jako ruch społeczny, na który składają się działania zarówno organizacji, grup społecznych, jak i osób indywidualnych, zmierzający do podejmowania działań pomocowych wobec ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Podejmowane działania charakteryzuje szybki czas reakcji, a pomoc połączona jest z ukazywaniem problemu szerszym grupom społecznym oraz instytucjom publicznym. Wolontariat nastawiony jest nie tylko na usuwanie skutków, ale także rozwiązywanie problemów poprzez docieranie do ich przyczyn i poszukiwanie nowych rozwiązań. Wszystkie działania wolontarystyczne podejmowane są w sposób świadomy, dobrowolny i bezpłatny nie ze względu na własny interes wolontariusza, ale ze względu na dobro osoby potrzebującej pomocy. Na podstawie obowiązujących w prawie polskim aktów legislacyjnych, w pierwszym rozdziale zakreślone zostały także możliwości oraz ograniczenia zaangażowania młodzieży. Obszarami, w których mogą pomagać wolontariusze, są głównie placówki z zakresu edukacji i pomocy społecznej, przy zastrzeżeniu, że niepełnoletni powinni mieć zawsze zgodę opiekunów prawnych oraz wykonywać swoją służbę w obecności osób dorosłych. Już na tym etapie pojawia się potrzeba organizacji młodzieżowego wolontariatu, nad działaniami którego zawsze będzie czuwał opiekun. Z definicją wolontariatu ściśle związany jest ideał osobowy wolontariusza. W pierwszym rozdziale na podstawie literatury przedmiotu zaprezentowano cechy osobowe, których oczekuje się od wolontariusza, oraz wskazano sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania podejmowania działań prospołecznych przez ludzi. Do cech pożądanych u wolontariuszy zalicza się empatię, pracowitość, chęć podejmowania systematycznej pracy nad rozwojem własnym i innych. Można zatem przyjąć, że wolontariusz jeśli chce jak najlepiej wypełniać misję pomocy potrzebującym, powinien cały czas pracować nad własnym rozwojem i kształtowaniem postaw prospołecznych. Drugim zagadnieniem poddanym analizie teoretycznej jest wychowanie prospołeczne młodzieży w kontekście jej potrzeb rozwojowych. Specyfika wieku adolescencji polega na jego dużej zmienności. Jak ukazano w rozdziale II, jest to czas, w którym w życiu człowieka dochodzi do wielu zasadniczych zmian zarówno w sferze biologicznej, jak i psychicznej czy społecznej. Wszystkie te obszary zmian są ze sobą ściśle powiązane i wpływają na siebie. Dlatego zgłębienie problematyki wychowania prospołecznego wymaga uwzględnienia rozwoju biologicznego i wiążących się z nim konsekwencji w sferze psychicznej – przejawiających się w podejmowanych wówczas poszukiwaniach obrazu własnej osoby, wartości i sensu życia, kształtującej się tożsamości i przyjmowanej hierarchii wartości. Informacje te wskazują, jak ważne w życiu młodego człowieka jest kształtowanie dojrzałej osobowości, tożsamości, dzięki którym podejmuje działania zmierzające w kierunku permanentnego samowychowania. W tej sytuacji bardzo ważnym aspektem wychowania jest wsparcie udzielane młodzieży przez dorosłych, którzy w umiejętny sposób potrafią ukazać młodym wartościowe wzory zachowań, dokonywania wyborów, pełnienia ról społecznych. Podejmowana w tym okresie aktywność młodzieży nie pozostaje bez związku z obrazem własnej osoby, jaki ma sza
Słowa kluczowe: młodzież, wolontariat, wychowanie prospołeczne



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Katarzyna Braun",
title = "Wolontariat - młodzież - wychowanie",
year = "2012",
}

Cytowanie w formacie APA:
Braun, K. (2012). Wolontariat - młodzież - wychowanie. Lublin: