Justyna Szulich-Kałuża

Media mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Pielęgniarstwo XXI Wieku (ISSN: 1730-1912)
Współautorzy: Joanna Sosnowska Aneta Duda, Aneta Wójciszyn-Wasil Olga Białek-Szwed, Małgorzata Sławek-Czochra Małgorzata Gruchoła
Rok wydania: 2023
Tom: 22
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 70-78
Streszczenie: Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
Słowa kluczowe: mediatyzacja, emocje, Covid-19, pandemia, zdrowie
Dostęp WWW: http://www.piel21w.umlub.pl/issues/volume22/no83/a01/



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Justyna Szulich-Kałuża and Joanna Sosnowska Aneta Duda and Aneta Wójciszyn-Wasil Olga Białek-Szwed and Małgorzata Sławek-Czochra Małgorzata Gruchoła",
title = "Media mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report",
journal = "Pielęgniarstwo XXI Wieku",
year = "2023",
number = "2",
pages = "70-78"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szulich-Kałuża, J. and Joanna Sosnowska Aneta Duda and Aneta Wójciszyn-Wasil Olga Białek-Szwed and Małgorzata Sławek-Czochra Małgorzata Gruchoła(2023). Media mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 2, 70-78.