Justyna Szulich-Kałuża

Emotions and Religions. Media Representations and Visual Metaphors of Emotions on the World Wide Web

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2023
Tom: 14
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 213-243
Streszczenie: W artykule omówiono dwa zagadnienia badawcze: medialne reprezentacje emocji (cyfrowe słowniki emocji) oraz wizualne metafory emocji w internetowych materiałach o tematyce religii w czasie pandemii. Do analiz wykorzystano dwie techniki badawcze: analizę treści oraz analizę metafor wizualnych. Za pomocą słów kluczowych „religia” i „koronawirus” uzyskano 100 naturalnych wyników z wyszukiwarki Google (tzw. wyszukiwanie organiczne), pochodzących z całego świata, m.in. z Wielkiej Brytanii, USA, Polski, Kanady, Indii, Izraela, Iranu, Katar, Korei Północnej, które stały się przedmiotem analizy treści. Materiałem badawczym wykorzystanym do badania metafor były wybrane ilustracje z motywami religijnymi, zamieszczone w międzynarodowym katalogu fotografii i ilustracji, pochodzących z czasu pandemii COVID-19. Analizą metafor objęto wybrane ilustracje, które charakteryzowały się najbogatszą semantyką wizualną i spełniały przynajmniej jeden z wymogów definicyjnych metafory wizualnej. Na podstawie analiz wirtualnych słowników emocji strachu (i towarzyszącej nieufności), złości/gniewu, szczęścia/radości (i towarzyszących: nadziei, zaufania, zadowolenia, równowagi psychicznej, spokoju, bliskości, solidarności, współczucia, troski, pocieszenia) i smutku/niepewności sformułowano ogólny wniosek o wzbogacaniu emocjonalnej kultury medialnej o nowe konteksty użycia języka. Opisane przykłady wizualnych metafor emocji pozwoliły na odczytanie technik kompozycyjnych, symboliki, kolorystyki, kontrastu i elementów zaczerpniętych z metaphor pierwotnych. Wyniki stanowią przyczynek do badań nad społeczną koncepcją emocji w mediach cyfrowych oraz nowych kontekstów ich medialnych reprezentacji. Wskazują na adaptacyjne formy organizacji życia społecznego w internecie inicjowane praktykami religijnymi, które ze swej natury mają charakter emocjonalny. Medialne reprezentacje i wizualne metafory emocji przyczyniają się do tworzenia uniwersalnych słowników emocji.
Słowa kluczowe: religia, pandemia koronawirusa, medialne reprezentacje emocji, wizualne metafory emocji
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rkult/article/view/18372/16964
DOI: 10.18290/rkult231401.12



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Justyna Szulich-Kałuża",
title = "Emotions and Religions. Media Representations and Visual Metaphors of Emotions on the World Wide Web",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2023",
number = "1",
pages = "213-243"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szulich-Kałuża, J. (2023). Emotions and Religions. Media Representations and Visual Metaphors of Emotions on the World Wide Web. Roczniki Kulturoznawcze, 1, 213-243.