Judyta Niedokos

"Derniers télégrammes de la nuit" : le théâtre de Vera Feyder et son double
["Derniers télégrammes de la nuit": The Theater of Vera Feyder and its Double]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: MLN (ISSN: 0026-7910)
Rok wydania: 2023
Tom: 4
Numer czasopisma: 138
Strony od-do: 1321-1336
Streszczenie: Artykuł analizuje sztukę teatralną "Derniers télégrammes de la nuit" (1984) belgijskiej pisarki Very Feyder. Refleksja nad tekstem podzielona jest na trzy części nawiązujące do kluczowych stwierdzeń jakie Antonin Artaud zaproponował w swojej filozofii teatru. Część pierwsza artykułu prezentuje odniesienia jakie zawiera sztuka do biografii Artauda, zarówno na płaszczyźnie faktograficznej jak i za pośrednictwem postaci fikcyjnej. Kolejny etap analizy odsłania wielopoziomowe interferencje między sztuką belgijskiej pisarki, tragedią Victora Hugo "Ruy Blas" oraz opowiadaniem Edgara Allana Poe zatytułowanym "Upadek domu Usherów". W ostatniej części artykułu, autorka pokazuje w jakiej mierze i w jaki sposób omówione odniesienia autoreferencyjne wpisują się w wizję sztuki dramatycznej jaką belgijska autorka podziela z francuskim filozofem teatru.
Słowa kluczowe: Vera Feyder, Antonin Artaud, Upadek domu Usherów, Ruy Blas, sobowtór, teatr, aktor
Dostęp WWW: https://muse.jhu.edu/pub/1/article/920093
DOI: 10.1353/mln.2023.a920093



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Judyta Niedokos",
title = "''Derniers télégrammes de la nuit'' : le théâtre de Vera Feyder et son double",
journal = "MLN",
year = "2023",
number = "138",
pages = "1321-1336"
}

Cytowanie w formacie APA:
Niedokos, J. (2023). "Derniers télégrammes de la nuit" : le théâtre de Vera Feyder et son double. MLN, 138, 1321-1336.