Walory edukacyjno-terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza
[The educational and therapeutic value of role playing games - a meta-analysis]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ogrody Nauk i Sztuk (ISSN: 2299-2014)
Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 276-289
Streszczenie: Teza: Artykuł porusza kwestię wykorzystywania gier fabularnych (ang. RPG - Role Playing Game) w procesie edukacyjnym, ale także terapeutycznym. Autor dąży do zestawienia aktualnych danych krajowych i zagranicznych na ten temat. Podstawowym założeniem, jakie jest motywem przewodnim artykułu jest analiza procesu dydaktycznego pod kątem wartości doświadczenia własnego i spontanicznej aktywności. Omówione koncepcje: Zaprezentowane badania pochodzą z praktyki pedagogicznej lub terapeutycznej wykorzystującej gry fabularne. Różnorodność tej rozrywki sprawia, że niektóre z prac skupiają się na aspekcie klasycznych gier RPG, inne zaś bardziej na teatralnych grach fabularnych (ang. LARP - Live Action Role Play), często w uproszczonej formie gier dramowych. Wyniki i wnioski: Zasadność używania gier fabularnych w edukacji opiera się na wartości doświadczenia własnego oraz wyciągania z niego wniosków, które pełni istotną funkcję w procesie nauczania. Uczestnictwo całym sobą w grze osadzonej w realiach historycznych lub z użyciem języka obcego, znacząco podnosi poziom zaangażowania uczniów oraz jakość ich przemyśleń. Jednocześnie wielu badaczy zwraca uwagę na trudności metodologiczne w ustaleniu rzeczywistej efektywności gier RPG jako metody nauczania. Pojawiające się w badaniach refleksje autorów zmierzają do wspólnego stanowiska, mówiącego, że zarówno brak rzetelnych badań dotyczących gier fabularnych, jak również olbrzymia schematyczność obecna w polskim kształceniu sprawiają, iż szerokie stosowanie gier różnego typu w trakcie lekcji wciąż pozostaje pojawiającą się sporadycznie ciekawostką, nie uznawaną za wartościową metodę. Wartość poznawcza podejścia: Praca ma charakter zestawiający polskie opracowania z zagranicznymi i dokonuje porównania tych badań, co prowadzi do stosunkowo krytycznych wniosków dotyczących stanu polskiej edukacji i myślenia o istotności osobistego doświadczenia zarówno w nauce, jak i procesie terapeutycznym.
Słowa kluczowe: gry fabularne, RPG, LARP, CRPG, edukacja, terapia, uczenie się przez doświadczenie
Dostęp WWW: https://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/535
DOI: 10.15503/onis2019.276.289



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jakub Romaneczko",
title = "Walory edukacyjno-terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza",
journal = "Ogrody Nauk i Sztuk",
year = "2019",
number = "9",
pages = "276-289"
}

Cytowanie w formacie APA:
Romaneczko, J. (2019). Walory edukacyjno-terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 276-289.