Ocena skuteczności realizacji zadań oświatowych przez wybrane miasta na prawach powiatu
[Effectiveness assessment of the implementation of educational tasks in selected cities in Poland]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy (ISSN: 1898-5084)
Współautorzy: Joanna Śmiechowicz
Rok wydania: 2018
Tom: 56
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 384-394
Streszczenie: Miasta na prawach powiatu przeznaczają na finansowanie zadań oświatowych średnio co trzecią złotówkę wydatkowaną z budżetu. Wobec tych znaczących nakładów publicznych zasadne jest pytanie o ich efektywność (relację ilości i/lub jakości efektów zadań oświatowych w odniesieniu do wydatków budżetowych na realizację tych zadań) i skuteczność (poziom efektów osiągnięty dzięki realizacji zadań w porównaniu do zakładanych celów oświatowych). Celem artykułu jest identyfikacja miar efektów zadań oświatowych i ocena skuteczności realizacji tych zadań dla Szczecina, Gdańska, Lublina i Rzeszowa. Dokonano jej na podstawie sprawozdań z wykonania budżetów wymienionych miast (2012–2016), informacji o realizacji ich zadań oświatowych (lata szkolne 2012/2013–2016/2017), danych statystycznych i opracowań dotyczących wyników egzaminów zewnętrznych. Dla realizacji celu przeprowadzono krytyczną analizę źródeł, studia przypadków i analizę porównawczą. Wyniki analiz zostały zamieszczone w tabelach, na wykresach i schematach, a także przedstawione opisowo. Podejście badawcze przyjęte przez autorki uwzględnia założenia budżetowania zadaniowego, w szczególności: zasadę efektywnego i skutecznego wydatkowania środków publicznych. Przeprowadzona analiza uwidoczniła zróżnicowany zakres informacji o efektach zadań oświatowych, publikowany przez badane miasta w sprawozdaniach opisowych z wykonania budżetu oraz tzw. informacjach oświatowych. Otrzymane wyniki wskazują na niski priorytet nadawany przez samorządy pomiarowi skuteczności realizacji celów polityki oświatowej państwa. Jednostki samorządu terytorialnego czują się odpowiedzialne przede wszystkim za zapewnienie wymaganych prawem warunków umożliwiających realizację zadań oświatowych dla społeczności lokalnej, natomiast odpowiedzialność za wyniki ich realizacji starają się przypisać w całości administracji centralnej (określającej i nadzorującej programy nauczania oraz pracę pedagogiczną szkół) oraz samym uczestnikom procesu kształcenia.
Słowa kluczowe: oświata, skuteczność, efekty kształcenia, miasta na prawach powiatu
Dostęp WWW: http://www.ur.edu.pl/file/159595/tekst%2031%20Joanna%20Nuci%C5%84ska,Joanna%20%C5%9Amiechowicz.pdf
DOI: 10.15584/nsawg.2018.4.31



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Nucińska and Joanna Śmiechowicz",
title = "Ocena skuteczności realizacji zadań oświatowych przez wybrane miasta na prawach powiatu",
journal = "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy",
year = "2018",
number = "4",
pages = "384-394"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nucińska, J. and Joanna Śmiechowicz(2018). Ocena skuteczności realizacji zadań oświatowych przez wybrane miasta na prawach powiatu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4, 384-394.