System informacji oświatowej jako system pomiaru dokonań edukacyjnych w kontekście oceny efektywności publicznego finansowania oświaty w Polsce
[Educational Information System as a system of education performance measurement in the context of assessing the efficiency of public funding for education in Poland]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU (ISSN: 1899-3192)
Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 472
Strony od-do: 304-313
Streszczenie: Obiektem badań był zbiór danych o efektach edukacyjnych, gromadzonych w systemie informacji oświatowej (SIO). Za cel badawczy przyjęto jego analizę i ocenę przydatności jako źródła danych dla mierników efektywności budżetu zadaniowego. Realizacja celu wymagała krytycznej analizy prawa krajowego i literatury dotyczącej pomiaru dokonań. Przeanalizowano także dane ze sprawozdań z wykonania budżetów wybranych samorządów w układzie zadaniowym pod kątem wykorzystania danych SIO jako mierników realizacji zadań oświatowych. Z przeprowadzonych badań wynika, iż SIO dostarcza bogatego zasobu danych edukacyjnych, które są gromadzone obowiązkowo i podlegają weryfikacji. Mógłby więc mierzyć dokonania na potrzeby budżetu zadaniowego, jednak w praktyce istotnym problemem jest rozbieżność czasowa danych SIO (stan na 30 września; rok szkolny) i danych finansowych budżetu (rok kalendarzowy). Artykuł jest częścią cyklu publikacji pt. „Uwarunkowania pomiaru efektywności finansowania edukacji”.
Słowa kluczowe: pomiar dokonań, system informacji oświatowej, budżet zadaniowy, ekonomika eduakcji
DOI: 10.15611/pn.2017.472.28



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Nucińska",
title = "System informacji oświatowej jako system pomiaru dokonań edukacyjnych w kontekście oceny efektywności publicznego finansowania oświaty w Polsce",
journal = "PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU",
year = "2017",
number = "472",
pages = "304-313"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nucińska, J. (2017). System informacji oświatowej jako system pomiaru dokonań edukacyjnych w kontekście oceny efektywności publicznego finansowania oświaty w Polsce. PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 472, 304-313.