Rachunek kosztów działań jako narzędzie wspierające planowanie i realizację budżetu j.s.t. w układzie zadaniowym
[Activity-based costing as a tool supporting planning and implementation of the performance-based budget of local government units]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Nowe tendencje w zarządzaniu - uwarunkowania finansowe i organizacyjne
Redaktorzy: Marek Pawlak
Tom: 3
Strony od-do: 171-189
Streszczenie: W sytuacji rosnących oczekiwań społeczności lokalnych wobec dostępności i jakości dóbr publicznych (i społecznych) jako efektu wydatków publicznych, j.s.t. poszukują nowych sposobów zarządzania swoimi finansami. Część z nich sięga do instrumentów koncepcji nowego zarządzania publicznego (ang. new public management), która stara się adaptować wybrane rozwiązania komercyjne do warunków funkcjonowania sektora publicznego. Jednym z takich instrumentów jest budżetowanie typu zadaniowego (ang. results-oriented / performance budgeting), zorientowane na skuteczność i efektywność działalności podmiotów publicznych. Mimo wielu korzyści możliwych do osiągnięcia w wyniku jego wdrożenia, większość j.s.t. nie zdecydowała się na wprowadzenie systemu budżetowania zadaniowego, głównie z uwagi na brak takiego obowiązku prawnego oraz konieczność podjęcia daleko idących zmian w podejściu do prowadzeniu gospodarki finansowej. Celem publikacji jest przedstawienie specyfiki budżetu j.s.t. w układzie zadaniowym na etapie jego planowania i realizacji oraz prezentacja rachunku kosztów działań jako narzędzia wspierającego wprowadzenie i funkcjonowanie systemu budżetowania zadaniowego.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Nucińska",
title = "Rachunek kosztów działań jako narzędzie wspierające planowanie i realizację budżetu j.s.t. w układzie zadaniowym",
journal = "",
year = "2013",
pages = "171-189"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nucińska, J. (2013). Rachunek kosztów działań jako narzędzie wspierające planowanie i realizację budżetu j.s.t. w układzie zadaniowym. , 171-189.