O chińskim modelu wczesnej edukacji dziecięcej w kontekście międzykulturowych badań psychologicznych
[The Chinese Model of Early Education from the Perspective of Cross-Cultural Psychological Research]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Współautorzy: Arkadiusz Gut
Rok wydania: 2017
Tom: 65
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 5-28
Streszczenie: Rozwój poznania społecznego i jego związek z odmiennymi w różnych kulturach strategiami wychowawczymi jest od wielu lat przedmiotem żywej dyskusji naukowej. W proponowanym artykule w dwóch pierwszych jego częściach autorzy odnoszą się do ustaleń wskazujących na istotne różnice rozwojowe w obszarze poznania społecznego u dzieci ze wschodniego obszaru kulturowego (Chiny, Japonia) oraz zachodniego obszaru kulturowego. Szczególną uwagę zwraca się na kwestie związane z zdolnościami mind reading oraz tymi kompetencjami, w których kluczową bazą wiedzy jest operowanie całym zbiorem pojęć mentalnych (intencja, przekonanie, zaufanie). W kolejnych częściach autorzy starają się pokazać podstawowe idee (tropy) we wczesnej edukacji dziecięcej w Chinach, które traktuje się jako możliwe składniki objaśniające różnice i odmienności rozwojowe odnotowywane w badaniach porównawczych z udziałem dzieci z Chin. W Chinach na styl wychowania, a co za tym idzie — na sposoby myślenia i funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie, największy wpływ miał i ma konfucjanizm. Analizie poddane są takie aspekty konfucjanizmu, jak: idea transformacji, edukacja oparta na stylu autorytarnym, relacja dziecko–rodzic w aspekcie rozbudowanej opiekuńczości, a także odmienne strategie wychowawcze uzależnione od płci dziecka.
Słowa kluczowe: dzieci, rodzicielstwo, rodzinna edukacja, konfucjanizm, Chiny, badania międzykulturowe
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/download/7723/7832
DOI: 10.18290/rh.2017.65.9-1



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Afek and Arkadiusz Gut",
title = "O chińskim modelu wczesnej edukacji dziecięcej w kontekście międzykulturowych badań psychologicznych",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2017",
number = "9",
pages = "5-28"
}

Cytowanie w formacie APA:
Afek, J. and Arkadiusz Gut(2017). O chińskim modelu wczesnej edukacji dziecięcej w kontekście międzykulturowych badań psychologicznych. Roczniki Humanistyczne, 9, 5-28.