Integralna antropologia i idea uniwersalizmu wychowawczego jako ramy interpretacyjne sportu
[Integral Anthropology and the Idea of Educational Universalism as Interpretative Frameworks for Sport]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2025
Tytuł publikacji: Integralna antropologia i idea uniwersalizmu wychowawczego jako ramy interpretacyjne sportu
Redaktorzy: Jerzy Gocko SDB Andrzej Pawłucki Edward Pleń SDB
Strony od-do: 63-78
Streszczenie: Celem artykułu jest ukazanie wychowawczego potencjału sportu w świetle integralnej wizji człowieka oraz jego uniwersalistycznego wymiaru. Autor wychodzi od personalistyczno-teologicznego fundamentu antropologicznego, ukazując jedność ducha i ciała, natury i łaski oraz wymiaru doczesnego i wiecznego. Następnie przedstawia biblijno-teologiczną koncepcję cielesności, w której ciało jawi się jako miejsce objawiania osoby i działania łaski. W tej perspektywie sport zostaje odczytany jako przestrzeń integralnego rozwoju człowieka: fizycznego, psychicznego, moralnego, duchowego i wspólnotowego. W dalszej części artykułu zaprezentowano historyczne źródła idei uniwersalizmu sportu - od antyku po nowożytny olimpizm - oraz omówiono trzy kluczowe wymiary tego uniwersalizmu: aksjologiczny, etyczny i społeczno-ludyczny. Artykuł kończy się refleksją teologicznomoralną, wskazującą na sport jako przestrzeń kształtowania cnót osobistych i społecznych, budowania więzi oraz realizacji powołania osoby ludzkiej. Całość ukazuje sport jako zjawisko przekraczające granice kulturowe i religijne, zdolne do wspierania wychowania do wartości uniwersalnych.
Słowa kluczowe: sport, integralna wizja człowieka, antropologia chrześcijańska, uniwersalizm wychowawczy, wartości, wychowanie
DOI: 10.21852/tnfs.2025.2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jerzy Gocko",
title = "Integralna antropologia i idea uniwersalizmu wychowawczego jako ramy interpretacyjne sportu",
journal = "",
year = "2025",
pages = "63-78"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gocko, J. (2025). Integralna antropologia i idea uniwersalizmu wychowawczego jako ramy interpretacyjne sportu. , 63-78.