Edukacja patriotyczna do postaw obywatelskich w życiu społeczno-kulturowym
[Patriotic Education for Civic Attitudes in Socio-Cultural Life]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Adam Koperek
Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Młodzież i jej świat: Kościół i Ojczyzna
Redaktorzy: Ryszard F. Sadowski
Strony od-do: 124-136
Streszczenie: Zaprezentowany artykuł analizuje następujące kwestie: 1. Wychowanie patriotyczne procesem wdrażania w kulturę narodową; 2. Wychowanie patriotyczne kształtowaniem postaw obywatelskich; 3. Rola szkoły w edukacji regionalnej; 4. Współudział w tworzeniu kultury własnego środowiska formą obywatelskiej odpowiedzialności Nauczanie jest działalnością o nadzwyczajnym ciężarze moralnym, jednym z najwznioślejszych i najbardziej twórczych zajęć człowieka. We wspólnocie wychowawczej szczególną rolę odgrywają rodzice jako pierwsi odpowiedzialni za wychowanie dzieci. W sytuacji szkolnej odnosi się to do relacji między nauczycielem i uczniem. Wychowanie patriotyczne rozpoczęte w rodzinie i kontynuowane w szkole, a następnie rozwijane w środowisku lokalnym i ogólnonarodowym jest w sposób szczególny kształtowaniem cnót obywatelskich, czyli zachowań, w których przejawia się troska o ojczyznę, realizuje się konkretnie poczucie odpowiedzialności za jej rozwój.
Słowa kluczowe: edukacja, kultura narodowa, patriotyzm, postawy obywatelskie, rodzina, szkoła
Dostęp WWW: https://tnfs.pl/pdf/biblioteka-tnfs-tom5.pdf
DOI: 10.21852/TNFS.2020.1