Miłość w dialogu, dialog w miłości
[Love in a dialogue, a dialogue in love]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: Dialog z młodymi o małżeństwie i rodzinie
Redaktorzy: Jarosław Jęczeń, Mirosław Brzeziński, Ryszard Podpora
Strony od-do: 9-28
Streszczenie: XIV Zwyczajny Synod Biskupów, którego temat brzmiał: „Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym”, pokazał silną potrzebę dialogu na temat małżeństwa i rodziny w samym Kościele, jak i ze światem reprezentowanym przede wszystkim przez współczesne środki przekazu. Tym dialogiem zainteresowani są w pierwszej kolejności ludzie młodzi. W kościołach domowych, jakimi są ich rodziny, na katechezie kształtują się w nich przez lata obrazy relacji małżeńskich i rodzinnych, które potem, w ramach dojrzewania i usamodzielniania się, wystawione są na konfrontację z otaczającym światem. Marzenia o rodzinie napotykają różne trudności: te z przeszłości (w przypadku rodzin dysfunkcyjnych), jak i te związane z przyszłością (niedojrzałość emocjonalna, obawy przed odpowiedzialnością za druga osobę, przed utartą wolności). Doświadczenia życia codziennego rodzą obawy ekonomiczne, myślenie w kategoriach konsumpcjonizmu czy relatywizmu. Wielu z nich szuka dialogu z rodzicami, rówieśnikami, we wspólnotach parafialnych, w ramach bezpośredniego przygotowania do sakramentu małżeństwa, w rozmowach z kapłanami czy doradcami życia rodzinnego. W dobie nowych technologii komunikacyjnych zdecydowanym partnerem w dialogu są mass media, zarówno te tradycyjne, jak i te nowe media (komputer i telefon komórkowy z dostępem do Internetu). Dialog, inaczej komunikacja interpersonalna idzie w parze z tą komunikacją, którą nazwalibyśmy intrapersonalną: młodzi sami w sobie poszukują odpowiedzi na pytania, jakie rodzą się w obliczu małżeństwa i rodziny. Nasuwa się pytanie: jak powinien wyglądać ten dialog na wymienionych wyżej płaszczyznach, co jest fundamentem owej komunikacji inter- i intrapersonalnej? Odpowiedź na te pytania pozwoli także prowadzić dialog Kościołowi nie tylko w obrębie własnej wspólnoty, ale także ze światem zewnętrznym. Mamy więc dialog wewnętrzny, dotyczący członków Kościoła, tak duchownych, jak i świeckich oraz dialog zewnętrzny z tymi, którzy szukają, powątpiewają czy negują naukę Kościoła na temat małżeństwa i rodziny aż do negacji samej definicji małżeństwa. Ów dialog wewnętrzny stanowi o tożsamości Kościoła, małżeństwa i rodziny, natomiast ów dialog zewnętrzny stanowi o ich posłannictwie. Dialog zatem stanowi o dwóch filarach: tożsamości i posłannictwie . Tożsamość i posłannictwo małżeństwa i rodziny wymagają odniesienia do prawdy, do tego, co było na początku. Dialog na temat małżeństwa, roli kobiety i mężczyzny wymaga odwołania do tego, co było na początku. Dialog powinien służyć poszukiwaniu prawdy, a odkryta prawda jako lógos, tworzy diálogos, a więc komunikację i komunię . Prawda buduje wspólnotę, jeszcze bardziej czyni to miłość. Prawda i miłość są ze sobą nierozerwalnie złączone w poszukiwaniu tożsamości i posłannictwa małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. Istnieje zatem „potrzeba łączenia miłości z prawdą nie tylko we wskazanym przez św. Pawła kierunku, veritas in caritate (Ef 4, 15), ale również w odwrotnym i komplementarnym kierunku — caritas in veritate. Prawdy trzeba szukać, znajdować ją i wyrażać w «ekonomii» miłości, a miłość z kolei musi być pojmowana, uwierzytelniana i wprowadzana w życie w świetle prawdy” . Miłość w prawdzie i prawda w miłości mogą być zatem zastąpione słowami zamieszczonymi w tytule publikacji: „Miłość w dialogu i dialog w miłości”. Sam element prawdy wybrzmi w artykule zamieszczonym w tej publikacji, zatytułowanym: „Rodzina chrześcijańska wspólnotą w służbie prawdzie”. Niniejsza refleksja położy nacisk na znaczenie miłości w dialogu na temat małżeństwa i rodziny.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jarosław Jęczeń",
title = "Miłość w dialogu, dialog w miłości",
journal = "",
year = "2016",
pages = "9-28"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jęczeń, J. (2016). Miłość w dialogu, dialog w miłości. , 9-28.