Mass media i moralność. Na szczycie Mediapolis
[Media and Morality. On the Rise of the Mediapolis]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Roczniki Teologiczne (ISSN: 2353-7272)
Rok wydania: 2008
Tom: LV
Numer czasopisma: 10
Strony od-do: 303-305
Streszczenie: W starożytnej Grecji, Fenicji i Mezopotamii istniała forma państwa nazywana miastem-państwem, inaczej polis (z grec. πόλις l.mn. πόλεις poleis, pierwotnie „miejsce warowne”). Terytorialnie polis obejmowała najczęściej samo macierzyste miasto (jak np. polis ateńskie) z otaczającymi je przyległymi terenami. Była wspólnotą wolnych obywateli, w której decyzje o ich życiu były podejmowane przez zgromadzenie ludowe (mężczyzn). Polis była pewnym ośrodkiem identyfikacji obywatelskiej i głównym środowiskiem politycznym, w życiu którego obywatel brał czynny udział, stąd określić ją można w pewnym sensie mianem ojczyzny. We współczesnym świecie małych ojczyzn a zarazem „globalnej wioski”, jakim staje się świat dzięki środkom społecznego przekazu, rodzi się pytanie o współczesne poleis, gdzie obywatele podejmują decyzje dotyczące tak ich życia codziennego w lokalnych narodowych wspólnotach, jak i przyszłości całej cywilizacji, której nieodłącznym elementem są wartości moralne. Czy takim współczesnym poleis może być przestrzeń mass mediów? Czy jest ona w stanie zastąpić publiczną przestrzeń komunikacji face-to-face, jaka się dokonywała w starożytnych Atenach, współczesną debatą medialną, której tylko częścią jest interaktywność? Czy współczesny świat i jego problemy w wymiarze narodowym i globalnym są obiektywnie przedstawiane w świecie medialnym – mediapolis? A może jest to tylko przestrzeń, w której zamiast „tego co jest w rzeczywistości” pojawia się to, co się „wydaje, że jest”? Te pytania stawia Roger Silverstone - autor prezentowanej tu książki: Media and Morality. On the Rise of the Mediapolis.
Słowa kluczowe: mass media, moralność